Mít auto znamená také znát a dodržovat nejrůznější předpisy a nařízení, jinak se mohou řidiči dostat do velkých problémů.
Regulace Evropské unie, které nařizují nové vybavení v autech, nejsou žádnou novinkou. Události247 v minulosti například psaly o tom, že od července 2022 v sobě musí mít nově vyrobená auta několik asistentů. Už od letošního července zase musí mít nově vyrobená auta novou povinnou výbavu.
Novinka bude platit jen ve Španělsku
Všechna nová auta musí mít dva další povinné asistenty. Jeden hlídá jízdní pruhy. Jde o aktivní verzi, která tahá za volant a vrací auto za bílou čáru. Smůlu tak budou mít řidiči, kteří jsou zvyklí si najíždět do zatáček. Druhý asistent, kamerový systém v kombinaci s GPS, řidiči signalizuje, když překročí povolenou rychlost. Teď Evropská unie připravuje revoluční změnu v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Z aut by měl zmizet výstražný trojúhelník a má ho nahradit pokročilá technologie, tedy výstražná světla. Dobrou zprávou pro české řidiče je to, že tato novinka zatím bude platit pouze ve Španělsku. Podle záměru Evropské unie by měla být nová výstražná světla homologována. Cílem je rychle a efektivně signalizovat nehodu nebo poruchu vozidla. Od 1. leden 2026 má být výměna výstražných trojúhelníků za výstražná světla povinná.
Výstražné trojúhelníky můžou Španělé hodit do koše
Magnetický maják je vybaven LED diodami, které vydávají intenzivní žluté záblesky viditelné na vzdálenost až jednoho kilometru, jak popisuje web Motor EL PAÍS. Řidič tento maják pouze vystrčí na karoserii auta, kde se díky magnetům sám přichytí a aktivuje. To zamezí nebezpečným situacím, kdy řidič při poruše vystoupí z auta a musí jít dozadu umístit výstražný trojúhelník. Riskuje přitom, že ho srazí jiné auto.
Toto nové zařízení může díky SIM kartě odesílat údaje o poloze vozidla záchranným složkám. Na rozdíl od výstražného trojúhelníku je ovšem jeho cena o dost vyšší. Jak uvedl web elDario, jeho cena se v přepočtu pohybuje okolo 1300 korun. Výstražné trojúhelníky, na které byli šoféři dosud zvyklí, budou od roku 2026 zakázány. Španělská vláda doufá, že toto nové opatření zvýší bezpečnost na silnicích a dálnicích.