Stejně jako se zlepšují technologie i bezpečnostní prvky proti zlodějům, zlepšují se i schopnosti těch, kteří vás chtějí okrást.
Podvod zvaný spoofing patří mezi sofistikované způsoby, jak zneužít technologie telefonické komunikace. Při tomto triku pachatelé manipulují s identifikátorem volajícího čísla (CLI), který obsahuje informace o telefonním čísle volajícího. Změnou CLI mohou podvodníci zařídit, že se na displeji příjemce hovoru objeví, že volá například banka nebo jiná důvěryhodná instituce. Cílem podvodníků je podle webu iDnes získat od obětí citlivé údaje, jako jsou přístupové údaje k účtům, aby mohli zneužít jejich finanční prostředky.
Jak podvod probíhá
Jde o opravdu sofistikovaný podvod, který je častokrát velmi těžké odhalit. Podvodník vám zavolá a za pomoci spoofingu to vypadá, jako by volal z čísla vaší banky. Následně se představí a v rámci nějakého problému s vašimi osobními informacemi vás požádá o jejich ověření. Častokrát se podvodníci pak pokusí získat od vás číslo vaší kreditní karty i společně s třímístným ověřovacím číslem CVV/CVC. Nebo například údaje od vašeho internetového bankovnictví. Okrást vás je pak pro ně naprostá hračka.
Operátoři jako T-Mobile a O2 nedávno nasadili systémy pro detekci falešných volání a významně tak snížili počet úspěšných útoků. Tyto systémy fungují tak, že volající operátor ověřuje u příjemce hovoru legitimitu čísla. Tento proces probíhá v reálném čase a nemá vliv na dobu spojování hovoru. Například O2 uvádí, že po zavedení ochranných opatření v jeho síti filtrovali denně stovky tisíc podvodných telefonátů.
Podvodů je stále více
Čím více se kyberbezpečnostní služby snaží bojovat proti podvodníkům, tím více sofistikovaných podvodů přibývá. Například v říjnu letošního roku došlo u O2 k rekordnímu počtu hackerských útoků, přičemž více než 515 milionů incidentů bylo odvráceno pomocí služby O2 Security.
Mezi nejčastější hrozby patří malware, phishing a útoky typu coinminer. Pokud se stanete obětí telefonického podvodu, ať už úspěšného či neúspěšného, nejlepší je okamžitě kontaktovat svého operátora, a to prostřednictvím aplikace nebo speciálních kontaktních čísel. Pokud jste někomu sdělili své bankovní údaje, co nejdříve zavolejte do své banky a o všem ji informujte.