Policie hodlá zavést registrační značky pro bicykly. Cyklisti si tak budou muset zažádat o vlastní přiřazenou cedulku

Jízdu na kole ovládají lidé všech věkových kategorií. Málokdo si však uvědomuje, že v okamžiku, kdy vjede na silnici, se stává účastníkem silničního provozu.

i Zdroj fotografie: Walser123 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Již dříve jsme na Událostech247 informovali, že část odborníků na dopravu přišla s návrhem, aby i cyklisté museli přes den povinně svítit, stejně jako auta a motorky. Hlavním motivem je zvýšení bezpečnosti. Srážek cyklistů s auty totiž začíná přibývat, a právě tyto nehody mívají nejtragičtější následky.

Cyklisté by se dali snadněji dohledat

V České republice, stejně jako v okolních zemích, navíc nehod cyklistů přibývá. Jak upozornil web TN, lidé, kteří se do nehody s kolem zapletou, často zmizí a policie je těžko dohledává. Něco s tím udělat se rozhodli v Německu. Přišli tam totiž s nápadem zavést u kol registrační značky, tedy podobné jako mají auta. Podle výpočtů německých policistů je přes 50 procent incidentů na území hlavního města Německa, jejichž účastníci jsou cyklisté, zaviněno jimi samotnými.

Cyklistům jedoucím po chodníku hrozí pokuta. Policie varuje před neznalostí zákona

iZdroj fotografie: Policie ČR
O zavedení registračních značek pro české cyklisty se zatím neuvažuje

Jak psal web AutoŽivě, podle tamní policie jsou některé srážky způsobeny cyklisty, kteří ignorují pravidla, nebo agresivním chováním z jejich strany. I když se města a obce snaží budovat v rámci bezpečnosti pro cyklisty stezky, stále to nestačí a mnoho jich jezdí po silnicích i v době největší dopravní špičky. Protože cyklisty, kteří se mohou přimotat k nějaké nehodě a pak ujedou, není možné nijak identifikovat, mohly by tomu podle německé policie pomoci právě poznávací značky, kterou by jízdní kola dostala. Cyklisté by si o ně museli sami požádat.

V Česku se zatím o zavedení SPZ pro kola neuvažuje

Česká asociace pojišťoven zveřejnila analýzu, která zachycuje všechny nehody, jichž se účastnil cyklista. Celkový počet takových nehod od roku 2010 do roku 2023 je 56 311. Značnou část nehod cyklistů tvoří kolize, při kterých došlo k nehodě samotného cyklisty, jak upozornil web CNN Prima News. Nehod, ve kterých figuroval kromě cyklisty i další řidič, například auta, bylo 29 561. Někteří cyklisté navíc podceňují povinnou výbavu.

Pravidla pro předjíždění cyklistů se opět změní. Dopravním expertům nedávají smysl

iZdroj fotografie: Draceane / Creative Commons / CC-BY-SA
Platnou registrační značku musí mít každé auto na území České republiky

Vyjet na kole nejen do provozu bez povinné helmy se při nehodě rovná téměř jistě nějakému úrazu hlavy. Více než 75 procent nehod cyklistů pak končí minimálně s lehkým zraněním, téměř 10,5 procent nehod těžkým zraněním a bohužel 1,59 procent nehod smrtí, píše dále web. Konkrétní riziková místa jsou dostupná na aktuální mapě Portálu nehod. I přesto se v České republice o zavedení SPZ pro kola zatím neuvažuje, jak dodává web TN.

Co si o podobném nápadu myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Jiří Klimenský
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články