Skvělý pomocník mnoha českých řidičů, tažné zařízení je může stát také nemálo peněz na pokutě. Nehrozí sankce náhodou i vám?
Tažné zařízení na svém autě využívá mnoho Čechů. Díky němu mohou ke svému vozu připojit vozík či třeba přívěs a převézt tak daleko větší náklad, než jaký by pouhý kufr automobilu pojmul. Tento velký pomocník však může některé řidiče přijít pěkně draho. Aniž by o tom mnozí věděli, v určitých případech mohou za využívání tohoto zařízení dostat od policie mastnou pokutu. Stačí jedna jízda autem a už se vezou.
V těchto případech hrozí pokuta
Tažná zařízení se v poslední době těší velké oblibě mnoha lidí. Kromě vozíku pro převážení nákladu totiž čím dál více Čechů takzvanou kouli využívá k připojení nosiče na kola nebo třeba karavanu. Mnozí si však neuvědomují, že jejich používání může být v rozporu se zákonem. Problém je, pokud je totiž tažné zařízení ponecháno na vozidle bez připojeného nákladu.
Jak píše web Autosalon, tažná zařízení lze rozdělit v zásadě do 3 skupin na pevná, sklopná a odnímatelná. V případě, že je tažné zařízení odnímatelné, měl by jej řidič v případě, že nepřeváží žádný náklad sundat. „Jakmile je možné kouli odebrat bez použití nářadí nebo ji sklopit, pak musí být z auta odejmuta,“ uvedla pro web CNN Prima News mluvčí Policejního prezidia ČR Hana Rubášová. Jak přitom psaly Události247, pokuta za nedodržení tohoto nařízení se může vyšplhat až na 2500 korun.
Používání tažných zařízení má i další rizika
Jedním z nich je překrytí SPZ. Jak totiž upozorňuje server AutoŽivě, tažné zařízení „nesmí zakrývat místo pro zadní registrační tabulku ani zhoršovat její čitelnost. Stejně tak nesmí zakrývat předepsané osvětlení vozidla“. V případě, že řidič pravidlo nedodrží si pak může připravit až 10 tisíc korun na pokutu, dodává web Autosalon.
A v neposlední řadě může riziko spočívat i v nesprávném upevnění nákladu na tažné zařízení. Jak pro web Český rozhlas řekl Daniel Záhoř z Centra střešních nosičů v Hostivaři, mnozí lidé, kteří například chtějí převážet kola často „nechtějí potom investovat do nosičů kol jak na tažné, tak i na střechu a je to takové podomácku vyráběné nebo někde koupené „no name“ výrobky“. I za tento nešvar v podobě špatně upevněného náladu pak ale hrozí pokuty.