Mysleli jste si, že když nakoupíte ve slevě, opravdu ušetříte peníze? Ne ve všech obchodních řetězcích je to pravda.
Na sociálních sítích se už dříve šířilo video, které odhaluje, že slevové akce supermarketů nejsou vždy zcela v pořádku. Psali jsme například o tom, že obchodní řetězec Lidl označuje zboží v akci oranžovou cenovkou, aby to pro zákazníky bylo přehledné. Touto barvou byla zvýrazněna také cena u rýže basmati.
Nejčastějším prohřeškem jsou falešné slevy
Podle oranžové cedule byla původní cena této potraviny 39,90 a po slevě jen 34,90. Na videu však bylo vidět, že za oranžovou cenovkou je klasická bílá cedulka, na které je úplně stejná cena. Sleva rýže tak byla přesně 0 korun. Web Tiscali připomněl, že obchodníci musí výši akční ceny odvozovat od nejnižší ceny, za jakou produkt prodávali 30 dnů před zlevněním. Povinností je také uvádět u produktu jeho původní cenu.
„S tímto mám zkušenost z obchodu s oblečením. Koupila jsem si bundu, byla z původních 3500 korun zlevněná na 2000. Když jsem pak doma odloupla cedulku s novou cenovkou, stálo tam jako původní cena právě 2000 korun. Ihned jsem ji šla do obchodu vrátit,“ líčí Událostem247 paní Silvie z Pardubic. Spotřebitel poškozený nekalou praktikou prodejců má kromě nároků vyplývajících z občanského zákona také možnost odstoupit od smlouvy do 90 dnů.
Trik, kterého si často ani nevšimnete
Další finta je spíše psychologický trik. Jak od nás víte, jedná se o strategické umístění produktů v prodejnách tak, aby zákazníci v obchodech nejdříve viděli ty nejdražší věci. To jim vnukne myšlenku, že zbylé položky jsou za dobrou cenu. Během letošního prvního čtvrtletí porušilo předpisy pro informace o slevách 37,3 procenta prodejců. Jak píše web Novinky, nejčastějším prohřeškem kamenných i internetových obchodů bylo neuvedení nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní před slevou.
Ve více než 50 případech obchodníci porušili také předpisy týkající se poctivosti prodeje, například správné hmotnosti a jakosti zboží. Nesprávně také účtovaly výrobky nebo používaly nekalé praktiky při informování o ceně zboží. Často se tak proto stane, že zákazník nechce ve frontě zdržovat a toho, že vlastně platí víc peněz, než obchodník na cenovkách sliboval, si buď nevšimne, nebo na to přijde až v klidu doma. Ne každému se však chce zpět do obchodu vracet.