Takhle řetězce klamou své zákazníky. Dejte si na to pozor, jinak zbytečně zaplatíte více peněz
V Česku se nachází mnoho supermarketů, které nejsou tak fér, jak by podle zákona být měly. Zaplatíte u nich více, než byste si přáli.
Obsah článku
Když vás redakce Událostí247 v minulosti informovala o falešných slevách, trochu naivně jsme doufali, že se situace v budoucnu zlepší. Koneckonců, supermarkety by neměly spotřebitele klamat a vždy by jim měly nabízet jen nejkvalitnější zboží za férové ceny. Dokonce jim to několikrát připomínal zákon a mnohokrát za klamání svých zákazníků dostávaly tučné pokuty. Jak se ale ukázalo, situace je bohužel ještě horší, jedno pozitivum však přeci jen pozorovat můžeme.
Kaufland na pranýři
Zákon jasně praví, že supermarkety musí uvádět na cenovkách u produktů nejnižší cenu za posledních třicet dní – takzvanou cenu referenční. Ta slouží k tomu, aby si spotřebitel mohl porovnat, zda je produkt nabízen za férovou cenu a zda případná akce, ve které se má nacházet, je opravdu akcí. Jenže některé supermarkety si s cenami čarují, jak se jim zachce, a svým zákazníkům následně lžou. Skvělým příkladem je například řetězec Albert, který svým zákazníkům nabízel kávu značky Tchibo za 399 Kč. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby neuváděl, že se nachází ve 44% slevě. Pravda ale byla trochu jiná.
Sleva se vždy uvádí z nejnižší ceny za poslední měsíc. Albert tuto kávu před zavedením slevy prodával v předešlém měsíci za 329 Kč, takže případná sleva pak měla vycházet z této částky. Albert namísto toho slevu vypočítal z originální ceny produktu, tedy 719 Kč. Ve výsledku tak šlo o falešnou slevu.
Nedávno se podobně provinil i řetězec Kaufland, který u některých produktů vůbec neuváděl referenční cenu. To se nelíbilo České obchodní inspekci (ČOI), která dala celý případ k soudu, a Nejvyšší správní soud se nakonec postavil na její stranu. Soud navíc rozhodl, že pokud obchod poruší zákon ve více krajích, může dostat několik samostatných pokut – ty se automaticky neslučují do jedné. Rozsudek potvrzuje, že zákazníci mají právo znát původní cenu zboží před slevou a že obchodníci musí pravidla dodržovat důsledně ve všech svých prodejnách. V opačném případě je bude čekat tučná pokuta.
Proč k tomu pořád dochází
Ohledně falešných slev a klamání zákazníků vás redakce Událostí247 informovala v minulosti již několikrát. Člověk by si tak myslel, že když řetězec dostane vysokou pokutu, ze svých chyb se poučí a nadále se jich nebude dopouštět, ale opak je bohužel pravdou. V prvním pololetí minulého roku dostaly velké supermarkety v Česku celkem 98 pokut, přičemž jejich součet činil podle serveru Kverulant 10 704 500 Kč. Od té doby uběhl už více než rok, situace se však bohužel zatím nezlepšila.
Podle dat ze serveru Kverulant se totiž řetězce nepoučily a nadále klamou své zákazníky. Dokazuje to i statistika, podle které jen ve třetím čtvrtletí letošního roku rozdala Česká obchodní inspekce obchodním řetězcům pokuty ve výši téměř devíti milionů korun. Jde tak o jasný důkaz toho, že řetězce si s pokutami nijak hlavu nelámou.
Pozitivní skutečností však je, že se výše samotných pokut oproti minulým letům výrazně zvýšila. Jen v roce 2024 činila průměrná výše jedné pokuty okolo 109 230 Kč. Během třetího čtvrtletí se jich rozdalo pouze 16, přesto se však jejich průměrná výše zvedla na více než 550 000 Kč. Právě navýšení samostatných pokut by konečně mohlo supermarkety donutit k tomu, aby ke svým zákazníkům přistupovaly s respektem, úctou a hlavně férovostí.





