To, co se děje v posledních týdnech v supermarketech, rozhořčilo mnohé zákazníky. Tohle chování je podle zákazníků přehnané.
Samoobslužné pokladny měly změnit způsob, jakým lidé nakupují – měly přinést rychlejší průchod pokladní zónou, menší fronty a větší komfort pro zákazníky. V poslední době se však kolem nich rozvířila obrovská vlna kritiky. Jak redakce Událostí247 zmiňovala, některým zákazníkům vadí, že jsou k používání samoobslužných pokladen tlačeni přímo supermarkety. Ty občas klidně zavírají hlavní pokladny, aby zákazníky donutily jít na ty samoobslužné. To ale není jediný problém, který zákazníky trápí.
Samoobslužné pokladny
Samoobslužné pokladny se u nás objevují teprve chvíli, ale ve světě už fungují přes 40 let. Ano, první samoobslužná pokladna byla vynalezena už v roce 1986, a to společností CheckRobot. Záměr byl jediný – zkrátit dlouhé fronty, zamezit interakci s lidmi, zrychlit průchod pokladnou a snížit náklady na pracovní sílu. Jenže první kritika se objevila už rok po jejich implementaci. Donald F. Dufek, tehdejší viceprezident The Kroger Co., řekl: „Ve skutečnosti to na samoobslužné pokladně trvá spotřebiteli déle, ale vnímá to jako rychlejší proces nákupu, protože si zboží markuje sám.“
Systém samoobslužných pokladen se tak s kritikou vlastně setkává už od začátku své existence. Můžou za to i chyby, se kterými se podle průzkumu z roku 2021 setkalo nejméně 67 % zákazníků. Jak tvrdí web Yahoo, samoobslužné pokladny nemají rádi jak zákazníci, tak pokladní. Celý proces je velmi zdlouhavý, zákazníkům trvá zboží namarkovat a častokrát v displeji hledají několik minut správný kousek pečiva, který namarkovat. Pokladní kvůli nim pak přicházejí o práci, a to i přesto, že by ji provedli mnohem lépe. No a pak je tu problém s kontrolami.
Zákazníkům vadí kontroly
Podvody a krádeže nejsou ničím výjimečným, a proto se obchodní řetězce snaží chránit zboží i své tržby zaváděním přísnějších kontrol. V některých obchodech, například v IKEA, se tak stalo běžnou praxí, že zákazníka při placení u pokladny zastaví automatická zpráva na displeji s upozorněním, že přichází zaměstnanec na provedení kontroly. Důvod? Náhodná prověrka nákupu.
Podle oficiálních vyjádření jde skutečně o zcela nahodilý výběr bez lidského zásahu – obchod tak reaguje na podezření části zákazníků, kteří se domnívají, že si zaměstnanci kontrolované vybírají záměrně podle vzhledu nebo jiných osobních dojmů.
„Už párkrát se mi stalo, že mi na displeji vyskočila hláška, že mám počkat na kontrolu nákupu. Chápu, že nějak zákazníky kontrolovat musí, ale přijde mi to otravné a neuvěřitelně zdlouhavé. Když platíte u klasické pokladny, taky vás tam nepůjde prohledávat ochranka a nebude vám přece kontrolovat nákup,“ řekla Událostem247 Kateřina P. z Prahy.
Samoobslužné pokladny jsou s námi už několik let a jejich význam nadále roste. Z hlediska obchodníků je klíčové najít rovnováhu mezi ochranou majetku a pozitivní zákaznickou zkušeností. Pokročilé technologie, umělá inteligence a automatické kontroly mohou postupně nahradit současné nepříjemné zásahy personálu. Do té doby však musejí zákazníci počítat s tím, že namátkové kontroly jsou reakcí na zvyšující se počet podvodů a krádeží. Bohužel, taková je realita. Pak se ale obchodníci nemohou divit, že na samoobslužné pokladny nechtějí zákazníci chodit.
Máte rádi samoobslužné pokladny?


