Nová směrnice Evropské unie o řidičských průkazech má být přijata ještě letos. Přinese hned několik novinek.
Jak od nás také víte, od 1. ledna 2024 už u sebe řidiči nemusí mít fyzicky řidičský, a dokonce ani technický průkaz. Policisté si oba doklady dokážou online ověřit na základě identifikace řidiče. Od června už není potřeba předkládat zelenou kartu. Platnost pojistky si policisté ověří online. V Česku mají řidičské oprávnění tři ze čtyř lidí.
Nejvíce mrtvých je mezi chodci a cyklisty
Evropská komise předložila už loni návrhy na modernizaci pravidel pro řidičské průkazy, a to včetně zavedení digitálního řidičského průkazu platného v celé EU. Chystají se i další změny, které mají usnadnit prosazování pravidel silničního provozu přes hranice členských států, jak píše web TN. Cílem je zvýšit bezpečnost. V roce 2023 totiž přišlo na silnicích v celé Evropské unii o život přes 20 000 lidí.
Většina obětí jsou chodci, cyklisté nebo motorkáři a řidiči skútrů. Evropská unie chce měnit pravidla pro řidičské průkazy, mají platit pro všechny členské státy. Evropská komise uvedla, že se ve snaze zlepšit bezpečnost provozu na silnicích inspirovala postupy, které již platí v několika členských státech. Její návrhy podporuje Evropská rada pro bezpečnost dopravy. Vyjádřit se k nim musí ještě Evropský parlament a Evropská rada.
Čeho se mají novinky týkat?
Návrh zahrnuje například zkušební dobu nejméně dva roky pro začínající řidiče po složení zkoušky v autoškole. V této zkušební době má platit pravidlo nulové tolerance pro řízení pod vlivem alkoholu, popisuje TN. Komise také chce mladým lidem v celé EU umožnit řízení už od 17 let, a to s doprovodem, aby pod dohledem nabrali řidičské zkušenosti. Tato praxe již platí v České republice, Německu nebo v Rakousku. Mentor však musí mít řidičák nejméně 10 let.
Revoluční má být zavedení digitálního řidičského průkazu, který bude platit v celé unii. Má to výrazně zjednodušit uznávání řidičských oprávnění mezi členskými státy i výměnu nebo obnovu řidičáku, protože bude online, píše dále web. Rozšíří se také seznam nejzávažnějších dopravních přestupků, mezi které nově patří nedodržování bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění nebo jízda v protisměru. Po všech těchto nařízeních by do roku 2050 podle evropské komise nemuselo na silnicích docházet k žádným úmrtím.