Víte, k čemu slouží dírka na víčku od palivové nádrže? Má velmi důležitou funkci

Kdysi mělo téměř každé auto malou dírku ve víčku palivové nádrže. Víte, k čemu vlastně tato dírka sloužila a jakou funkci plnila?

i Zdroj fotografie: Santeri Viinamäki/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Zatímco se ceny palivových hmot neustále zdražují, Čechy na sociálních sítích v poslední době trápí trochu jiná věc. Na internetu se totiž začala šířit fotografie víčka od palivové nádrže, které v sobě mělo malou dírku. Mnozí se dohadovali, zda jde o vadu, nebo o vychytralou vychytávku, a i když umělá inteligence dokáže dnes zodpovědět mnoho otázek, na tuto mnozí přesto odpověď neznají. K čemu tedy vlastně ona dírka slouží?

Dírka ve víčku palivové nádrže

Pokud jste majitelem staršího vozu nebo už řídíte desítky let, pravděpodobně jste se setkali s tím, že jste ve víčku palivové nádrže objevili malou dírku. Kdysi byla vlastně naprosto běžnou součástí automobilů, a to z naprosto logického důvodu. Měla totiž velmi důležitou funkci, která výrazně ovlivňovala funkci motoru automobilu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Mariordo Mario Roberto Duran Ortiz / Creative Commons / CC-BY-SA
Malá dírka ve víčku palivové nádrže měla důležitou funkci

Malá dírka ve víčku palivové nádrže měla velmi důležitý úkol. Sloužila totiž k vyrovnávání tlaku a odvětrávání par. Umožňovala tak hladký přívod paliva do motoru a zároveň zabraňovala hromadění tlaku nebo podtlaku v nádrži. Kdyby tam tato dírka kdysi nebyla, mohlo by to vést k problémům s čerpáním paliva nebo poškození nádrže. V tom nejčastějším případě by pak docházelo ke kolísání výkonu motoru až k jeho úplnému zastavení.

Vše se změnilo

Proč vlastně přestali výrobci dělat tyto miniaturní dírky, když plnily tak důležitou funkci? No, technologie šla jednoduše dopředu a už nebyly dále potřebné. Zásadní zlom přišel v 70. letech 20. století, kdy se do automobilového průmyslu promítla přísnější emisní legislativa. Do nádrží začaly být montovány ventilační systémy schopné reagovat jak na přetlak, tak na podtlak. Zajímavé je, že i když malé dírky dnes nejsou vůbec potřebné, podle magazínu AutoŽivě si je někteří majitelé vozů stále do víček palivových nádrží vrtají. Odborníci ale pochopitelně varují, že jde o nesmysl a rozhodně by to neměli dělat.

iZdroj fotografie: MarkBuckawicki / Creative Commons / CC-BY-SA
U nových aut se s touto dírkou již nesetkáte

V dnešní době zajišťují vyrovnávání tlaku skryté ventily a integrované části složitého systému nádrže. Ona podstata je vlastně stejná – palivová nádrž potřebuje dýchat, a jakmile se ony ventily zničí, rázem je oheň na střeše. Mnozí to pak řeší právě vyvrtáním zmíněné dírky do víčka, ale jak jsme již zmiňovali, tomu se raději vyhněte obloukem a raději navštivte kvalitní servis.

Věděli jste o této funkci?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články