O tom, jestli je pro děti lepší slovní hodnocení nebo známky, se vedou diskuze už delší dobu.
Psali jsme, ž podle odborníků má známkování negativní dopad na psychiku dětí. Ministerstvo by chtělo zavést změnu hodnocení v nižších ročnících základních škol co nejdříve. Řada škol už nyní své studenty neznámkuje a učitelé jim tak většinou píší hodnocení. Podle ministerstva školství je však takové slovní hodnocení pro pedagogy velmi náročné.
Novinka má platit už za tři roky
Víte od nás také, že z dřívějšího průzkumu vyplývá, že přísné školní známkování zmenšuje ambice dětí ve vzdělávání i pracovní kariéře. Podle něj při stejných dovednostech mají žáci z přísně známkujících škol nižší studijní ambice oproti žákům z mírně známkujících škol. Tento fakt může významně ovlivnit budoucí vzdělávání dětí, a to může vést ke špatným rozhodnutím žáků i rodičů.
Ministerstvo školství by takový způsob hodnocení rádo zakázalo od roku 2027. Jak píše web TN, výuka se totiž podle expertů stává hlavně honbou za známkami. Aktuálně zákon umožňuje jak klasifikaci, tak slovní hodnocení. Ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání Ministerstva školství Michal Černý uvedl, že snahou je, aby se mohlo začít známkovat až později, a to buď od čtvrté třídy, nebo od třetí.
Učitelům zabere psaní vysvědčení víc času
Podle psychologů a odborníků na pedagogiku známky deformují vztah dětí ke vzdělávání. Slovní hodnocení by mělo pomoci lépe vystihnout pokrok a znalostí žáků. Definuje nejen to, co umí, ale také to, jak se mohou posunout dál. Zároveň zamezí jejich škatulkování na „šprty a flákače.“ Resort školství zohledňuje také fakt, že ve světovém žebříčku spokojenosti žáků na školách dopadla Česká republika jako jedna z nejhorších, píše web Praha školská. Některým rodičům se ovšem podle médií případný konec známkování nezamlouvá.
„Na naší škole máme slovní hodnocení a musím říct, že je to o dost víc práce vypsat pro 25 dětí ve druhé třídě takovýmto způsobem dvakrát do roka vysvědčení. Když jsme psali známky, bylo to raz dva,“ popsala Událostem247 učitelka prvního ročníku základní školy v Brně Hedvika. „Já jsem s tímto způsobem hodnocení spokojená. Jen je pravda, že z toho, co paní učitelka píše, není úplně jasné, jakou známku z daného předmětu naše Hanka má,“ uvedla pro Události247 paní Mirka.