Ne každý si může dovolit nákup nového auta. Ceny se totiž neustále zvyšují, a proto lidé volí raději ojeté modely. I ty jdou ale s cenou nahoru.
Nová Škoda Oktavia stojí téměř 600 000 korun, což je pro spoustu lidí nedosažitelná částka. Atakování hranice 700 000 korun za běžný vůz je jasným znakem, že nový automobil už si bude moci pořídit snad jen milionář. Lidí, kteří na takové auto nemají, je v Česku až 90 procent. Ti pak zřejmě budou mít smůlu a čeká je tak maximálně cesta autobusem. Jinou možnost totiž očividně mít nebudou.
Vozový park v Česku stárne
Web AutoŽivě již dříve upozornil, že za to mohou především zpřísňující se emisní normy a další předpisy Evropské unie. Události247 psaly, že kvůli nařízení Bruselu musí být nové vozy vybaveny několika povinnými asistenty. Jde například o takzvaný inteligentní asistenční rychlostní systém, což je novinka, která prodejní cenu vozů navýšila. Ti, kteří nemají našetřeno přes půl milionu korun, se proto musí zaměřit na menší auta, která jsou cenově dostupnější.
Auta velikosti Volkswagen Golf už budou ale pro většinu lidí nedosažitelná. Web AutoŽivě proto upozorňuje, že většina lidí si bude kupovat spíš ojetiny, což bude přát nejen bazarům, ale také autoservisům, kterým budou přibývat klienti. Český vozový park postupně stárne. Průměrné stáří osobních aut je už skoro 16 let, zatímco průměr EU činí necelých 12 let. Je tedy jasné, že nová auta se se stávajícími cenami stávají spíše výsadou bohatých lidí.
Bohatých lidí je stále dost
Ti letos nakupují nová auta ve velkém. Zatím se jich prodalo skoro 172 000. Bohatí Češi si nejvíc oblíbili prostorná rodinná SUV. Jak pro web TN uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný, meziročně je to plus 2,6 procenta. V září to bylo dokonce až šest procent. I když automobilky oproti loňsku zaznamenávají vyšší počet prodaných elektromobilů, zákazníci dávají přednost hlavně plug-in hybridům. Většina Čechů však stále dává přednost benzínovým a naftovým motorům.
Na rozdíl od benzínových motorů se prodej aut na diesel lehce zvýšil. Dvě třetiny prodaných vozů měly benzínový motor, naftové tvoří čtvrtinu. Jak jsme psali výše, rostou ovšem i ceny aut. Podle automobilek je to kvůli inflaci a cenám energií. Cena poslední tři roky rostla. Celkově experti na trhu registrují nárůsty kolem 15 až 20 procent. To jsou však případy těch, kteří MHD rozhodně jezdit nebudou, narozdíl od lidí, co si tolik nevydělávají a auto si dovolit nemohou.