Vlastníte auto starší 15 let? Možná si v budoucnu už nenatankujete, v zahraničí už se to rozjelo

Některá města se snaží bojovat proti starším vozům, a tak udělají vše pro to, aby se už nedostaly do provozu. Zakážou tak jejich majitelům například tankovat.

i Zdroj fotografie: MichalPL / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Představte si, že přijedete na čerpací stanici a budete si chtít natankovat. V tom na vás vyběhne zaměstnanec oné čerpací stanice a sdělí vám, že tankovat prostě nebudete. Jednoduše vám to zakáže. Může se něco takového stát? Ano, může, a v tomto případě se jedná o boj proti emisím, o kterém redakce Událostí247 psala již v několika svých článcích. Kromě toho, že někteří řidiči aut se spalovacími motory musí platit vyšší daně, tak si i v určitých případech nenatankují.

Dillí zakáže tankovat

Ačkoliv první odstavec tohoto článku může znít neuvěřitelně, bohužel je pravdivý. V boji proti znečištění ovzduší zavádí Dillí v Indii přísné opatření, které zásadně ovlivní majitele starších vozidel. Jak redakce Událostí247 zjistila, po 31. březnu letošního roku není vozidlům starším než patnáct let (u benzínových motorů) a deseti let (u naftových) umožněno tankovat palivo. Tento krok je součástí širší strategie na snížení emisí.

Soutěž o pobyt v lázních s all-inclusive

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Auta se spalovacími motory končí. Nová se od roku 2035 nesmí prodávat, schválili europoslanci

iZdroj fotografie: Macic7 / Creative Commons / CC-BY-SA
Majitelé starších vozů si v Dillí už nenatankují

Indická metropole patří mezi nejznečištěnější města světa, a proto zdejší vláda přistoupila k radikálnímu řešení. Místní ministr životního prostředí Manjinder Singh Sirsa oznámil, že čerpací stanice budou vybaveny kamerovým systémem s umělou inteligencí, který bude rozpoznávat registrační značky vozidel. Automobily nesplňující stanovené limity nebudou moci natankovat. Jde tak o jasné omezení provozu starších aut, která produkují vysoké emise.

Co bude dál

Nutno říct, že Dillí není prvním ani posledním městem, které se snaží omezit provoz starších vozidel, a bohužel bude ještě hůř. Otázkou však zůstává, jakým způsobem se k tomu postaví samotní řidiči starších aut. Stejně jako za dob prohibice by i v tomto případě mohlo dojít k nelegální výrobě a prodeji pohonných hmot, čímž by se vytvořil prostor pro černý trh s palivem.

Brusel jde tvrdě proti spalovacím motorům. Běžná auta budou brzy neprodejná

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
Omezení tankování pro starší vozidla může spustit černý trh s palivem

Kromě toho budou řidiči zajisté hledat způsoby, jak se k palivu dostat, přestože vlastní starší vůz. Kdo například zakáže člověku, aby na čerpací stanici došel pěšky a natankoval si pohonné hmoty do kanystru? Řešení města Dillí má zatím spoustu mezer, které se budou muset zaplnit. Otázkou však zůstává, zda Dillí svým rozhodnutím skutečně dosáhne požadovaného efektu, nebo zda jen přispěje k rozvoji alternativních – a potenciálně nebezpečných – způsobů obcházení pravidel.

Co na tento krok říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články