Všichni klienti bank jsou v ohrožení. Podvodníci mají novou taktiku, jak vylákat peníze
Podvodníci jsou v plné síle a počet podvodů bohužel neustále roste. Prozrazují to letošní data České bankovní asociace. Jak se proti nim bránit?
Obsah článku
Kybernetických útoků mířících na klienty českých bank v posledních týdnech přibývá a mnozí podvodníci neustále přichází s novými praktikami, jak ze svých potenciálních obětí vylákat peníze. Podle aktuálních dat, která představila Česká bankovní asociace, bylo za prvních devět měsíců letošního roku evidováno více než 68 tisíc incidentů. Šance na to, že se podvodníci pokusí okrást i vás, je tedy více než vysoká. Jak se proti kybernetickým útokům a podvodům bránit?
Podvodů přibývá
Počet podvodů roste – meziročně o tři procenta. Bohužel, problémem není jen nárůst incidentů, ale také škod, které s sebou nesou. Klienti bank přichází v průměru o 21 903 Kč, což je o téměř šest tisíc více než loni. Statistiky započítávají veškeré formy podvodných útoků – od phishingu až po případy, kdy útočníci oběť manipulují natolik, že sama odešle nebo autorizuje platbu. Celková roční způsobená škoda dosáhla neuvěřitelných 7,5 miliardy Kč.
ČBA společně s agenturou Ipsos pravidelně sestavuje Index kyberbezpečnosti, který sleduje chování klientů v on-line prostředí. Aktuální hodnota klesla na 62 bodů, přičemž asociace tento pokles přičítá prudkému nárůstu útoků. Nejhorších výsledků dosáhla věková skupina 18 až 34 let, která získala jen 60 bodů. Mladí lidé podle asociace častěji používají slabá hesla, a dokonce ponechávají výchozí přístupové údaje také u finančních aplikací.
Mnozí si myslí, že nejohroženější skupinou, co se podvodů týká, jsou osoby starší 65 let, avšak data z České bankovní asociace potvrzují opak. Tato skupina klientů si letos vedla o něco lépe než v minulosti, přesto však index bezpečnosti u nich dosahoval hodnoty pouze 63 bodů. Lidé z této skupiny a mladí do 34 let doplácí především na slabá či snadno odhadnutelná hesla (data narození atp.).
Jak se bránit
Ačkoliv redakce Událostí247 před podvody pravidelně informuje, bránit se jim je stále těžší. Může za to především dnešní doba, kdy podvodů přibývá a to zvlášť díky technologickému posunu. Podvodníci využívají především falešných videí, častokrát tvořených za pomocí umělé inteligence – deepfake. V oblibě je také phishing, tedy vydávání se za státní instituce či vytváření falešných e-shopů, které mají za úkol vylákat z obětí citlivé údaje a jejich peníze.
Nejefektivnějším způsobem, jak se proti podobným podvodům bránit, je být v kontaktu s konkrétními institucemi. Pokud vám například zavolá bankéř, není na škodu zavolat do banky a ověřit si, zda volající skutečně u banky pracuje. Banka vám okamžitě odpoví a vy tak snadno zjistíte, zda se jedná o skutečného pracovníka banky, nebo pouze podvodníka. Pokud se skutečně o podvodníka jedná, pak víte, že pokračovat v jakékoliv konverzaci s ním je chybou a měli byste okamžitě informovat policii.





