Staré dobré časy, kdy jsme za sociální sítě nemuseli platit, jsou dávno pryč. I WhatsApp, který byl doteď zdarma, bude již brzy placený.
Vzpomínáte si na časy, když se v České republice objevily první sociální sítě? To byly tenkrát ještě bez reklam, zcela zdarma, a nikdo vás nenutil platit si žádné prémiové účty. Dnes je tomu už jinak a například společnost Meta, provozující největší sociální sítě na světě, se chystá ze svých uživatelů vytřískat i poslední korunu. Jak redakce Událostí247 již avizovala, po uživatelích na Facebooku žádá společnost Meta 1 800 Kč ročně. Kolik teď bude chtít od uživatelů aplikace WhatsApp?
Za WhatsApp se bude platit
Aplikace WhatsApp, kterou si více než deset let uživatelé spojovali s jednoduchou a bezplatnou komunikací bez komerčního balastu, vstupuje do nové etapy. Více než tři miliardy uživatelů bude v srpnu příštího roku čelit novému modelu, který bude plný placených nástrojů a reklam přímo v prostředí aplikace. Změny, které odstartují v byznys sféře, se ale postupně dotknou i běžných uživatelů.
Společnost Meta využívá v posledních letech nátlak za pomoci prémiových účtů. Představte si, že jste majitelem sociální sítě a hodláte na ní vydělávat. Logicky tak začnete nabízet reklamní prostor a když se najdou inzerenti, vaší sociální síť zaplaví reklamy. Pochopitelně počítáte s tím, že ty budou uživatele štvát, takže co uděláte? Nabídnete jim prémiový účet bez reklam, který si budou muset platit každý měsíc. A výsledek? Vy pokaždé vyděláte, zatímco uživatelé budou buď čelit hordám otravných reklam, nebo platit tisíce korun ročně.
Přesně takovou politiku zastává Meta u Facebooku a Instagramu a příští rok se s ní setkáme i na aplikaci WhatsApp. Ačkoliv základní funkce, jako je posílání zpráv nebo telefonování, zůstanou (zatím) bezplatné, filozofie bezreklamního prostoru tímto končí. WhatsApp bude využíván jako reklamní platforma a některé funkce, které byly doposud zcela zdarma, se stanou privilegiem těch, kteří jsou ochotni za ně zaplatit.
Placené funkce
Už v roce 2022 byl spuštěn nástroj Business API, určený pro korporátní komunikaci se zákazníky. Tehdy šlo o první krok ke komercializaci aplikace, který ale zůstal víceméně mimo pozornost běžných uživatelů. Nyní se má služba rozšířit i na menší podniky. Vedle reklam Meta testuje i nové placené funkce. Ty se mají týkat rozšíření možností běžných účtů – uživatelé si budou moci připlatit za větší úložiště pro zálohy, pokročilé analytické přehledy nebo vyšší limity pro sdílení souborů.
Komunikace jako taková zatím zůstane beze změn a neexistuje v ní základní funkce (psaní, volání), za kterou byste museli platit. V budoucnu se však mají objevit nové možnosti, za které bychom si museli připlatit. Kromě toho se samozřejmě chystá i zmiňovaný prémiový účet, díky kterému se vyhnete všem reklamám na platformě WhatsApp. O jeho ceně se však dříve než v příštím roce nedozvíme.
Co si o tom myslíte?


