Pro některé Čechy začne zákaz spalovacích motorů platit ještě dříve. Už se ví termín

Rok 2035, kdy má dojít k zákazu prodeje aut se spalovacími motory, se rychle blíží. Pro některé z nás však tato změna přijde mnohem dříve.

i Zdroj fotografie: ŠJů/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Uběhlo teprve několik dní od začátku roku 2025, což znamená, že k přelomovému zrušení prodeje automobilů se spalovacími motory zbývá pouhých deset let. Přestože je plánována revize Green Dealu v roce 2026, situace zatím naznačuje, že některé země budou konec spalovacích motorů prosazovat ještě rychleji. Velká Británie patří mezi ty státy, které chtějí tento krok uskutečnit již v roce 2030. Pro Čechy žijící v Anglii to tedy znamená, že jim do plánovaného okamžiku zbývá už jen 5 let. Informoval o tom web AutoŽivě.

Zákaz spalovacích motorů

Ačkoliv původním plánem bylo nastolit zákaz prodeje spalovacích motorů až v roce 2035, Velká Británie se k němu dostane už o pět let dříve. Ať už se jedná o konzervativce nebo labouristy, shodují se, že zákaz spalovacích motorů je nezbytný krok směrem k udržitelné budoucnosti. I když bývalý premiér Rishi Sunak přechodně posunul datum na rok 2035 s ohledem na finanční dopady na domácnosti a podniky, nová vláda se vrátila k původnímu plánu.

Auta se spalovacími motory končí. Nová se od roku 2035 nesmí prodávat, schválili europoslanci

iZákaz prodeje automobilů se spalovacími motory se blíží

Rok 2030 tak zůstává pevně stanoveným cílem, a to navzdory současnému poklesu zájmu o elektromobily, jejichž prodej stagnuje. Britské ministerstvo dopravy navíc zdůrazňuje, že se tento krok má stát nástrojem pro podporu ekonomiky. Ovšem tato strategie vyvolává mnoho otázek. Jak má zákaz oblíbených vozidel přispět k ekonomickému růstu? A jak se obyvatelé vyrovnají s náklady na výměnu svých automobilů? Odpovědi na tyto otázky zatím zůstávají nejasné.

Výrobci čelí výzvám

Už nyní musí výrobci v Evropě splňovat přísné emisní limity a zvyšující se podíl elektromobilů v prodejích. Od letošního roku bude každý nový vůz vyráběný v EU muset dosahovat emisí pod 93,6 g/km, což je výrazné snížení oproti současným hodnotám. Výrobci, kteří tato pravidla nesplní, budou čelit pokutám nebo nutnosti nakupovat emisní povolenky od jiných firem.

Drahá elektřina, drahé elektromobily: Evropané se začínají bouřit proti konci spalovacích motorů. Rozhodnutí EU podle nich nedává smysl

iZdroj fotografie: ŠJů/ Creative Commons / CC-BY-SA
V Británie začne zákaz platit už v roce 2030

Tento tlak může mít negativní dopad na automobilový průmysl, který je klíčovým zaměstnavatelem v mnoha evropských regionech. Zatímco Evropská unie zdůrazňuje, že tyto kroky povedou k prosperitě, realita ukazuje i na rizika spojená s nezaměstnaností a destabilizací regionálních ekonomik. Otázkou zůstává, zda je tento směr skutečně tou nejlepší cestou pro Evropu i její obyvatele. Jak se na tyto změny díváte vy?

Co si o tomto rozhodnutí myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články