Samoobslužné pokladny mají zpříjemnit naše nákupy a zároveň ušetřit čas pracovníkům obchodu. Ne všem se to však líbí.
Rozmohl se nám tady malý nešvar. Nedávno redakce Událostí247 brouzdala po internetu a začala si všímat článků týkajících se samoobslužných pokladen. Lidé je totiž odmítají používat a malý zájem o ně dokazuje i jeden z článků, které jsme publikovali v listopadu roku 2024. Obchodní řetězec Lidl se nejen kvůli tomu rozhodl uzavřít některé své pokladny, aby zákazníky donutil k užívání těch samoobslužných. Zřejmě to ale nepomohlo, zákazníci na ně stále nechtějí chodit. Prý tím totiž šetří práci zaměstnancům, a pokud za to nedostanou zaplaceno, na samoobslužných pokladnách je nikdo neuvidí.
Chceme slevy, tvrdí někteří
Nákupy samy o sobě mohou být velmi stresující. Všechny ty davy lidí a do toho ještě neustále zvyšující se ceny potravin. Jak jsme se dozvěděli díky Českému statistickému úřadu, jen průměrná cena vajec se od září minulého roku zvedla téměř o 14 korun. A kilogram másla? Ten byl přesně před rokem o 80 Kč levnější než dnes. No a k tomu ještě samoobslužné pokladny.
Vznikající fronty občas nutí lidi k jejich návštěvě a někteří s nimi jednoduše neumí pracovat, takže jim markování zboží trvá dlouhou dobu. To se opět rovná dalšímu stresu, který tyto jedince nutí k návštěvě klasických pokladen, u kterých se kvůli tomu zase tvoří další fronty.
Zdá se to jako začarovaný kruh, přitom samoobslužné pokladny měly lidem usnadnit nákup a zaměstnancům ušetřit práci. Zároveň měly vymizet i fronty, které se tvoří, přestože velkých supermarketů u nás neustále přibývá. Dnes jich je přesně 1 753. No, jenže tady nastává ten zásadní problém. Ono totiž slovní spojení „ušetřit práci“ se mnohým moc nelíbí a jsou toho názoru, že pokud si budou zboží markovat sami na samoobslužné pokladně, měli by za to dostat alespoň slevu.
Proč lidé nemají rádi samoobslužné pokladny
Mnozí odpůrci samoobslužných pokladen jsou toho názoru, že součástí služeb, které nám obchody nabízejí, je i markování zboží. Neplatíme přece jen za zboží, ale také za jeho namarkování. Stejný odpor zákazníků řešil i supermarket Booths. Ten musel všechny samoobslužné pokladny nakonec zrušit – zákazníci jednoduše odmítali na ně chodit.
„Naši zákazníci nám řekli, že samoobslužné skenovací stroje, které máme v našich obchodech, jsou pomalé, mohou být nespolehlivé a placení na nich je neosobní,“ vyjádřil se výkonný ředitel společnosti Booths Nigel Murray v rozhovoru pro BBC.
No, já vám tedy nevím. Zřejmě zde platí pořekadlo „sto lidí, sto chutí“. Já osobně mám samoobslužné pokladny rád. Ne že by mi vadil jakýkoli sociální kontakt, ale než trávit čas ve frontách u klasické pokladny, raději volím právě ty samoobslužné. Přijdu do obchodu, většinou se sluchátky v uších, v klidu si nakoupím, relativně rychle si namarkuji zboží u samoobslužné pokladny, zaplatím a mizím. Jsou pro mě přidanou hodnotou supermarketu a dobrovolnou volbou.
Nikdo mě nenutí na ně chodit, a proto nevidím jediný důvod, proč by mi za mé dobrovolné rozhodnutí měl někdo platit. Kdo na ně chodit nechce, ať na ně nechodí.
Chtěli byste slevu za používání samoobslužných pokladen?


