Horší vozy už v Česku nejsou. Kdo si je pořídí, musí počítat s tím, že jsou problémová a často neprocházejí přes STK kontrolu.
Mnoho řidičů vnímá technickou kontrolu jako stresující záležitost, a to zvlášť u starších vozů, které mívají sklony k závadám. Není divu – neprojít technickou kontrolou je pro řidiče skutečnou noční můrou. Ve velkém stresu jsou pak ti, kteří vlastní modely aut, které jsou náchylnější k problémům. Jen v Německu na technické kontrole neprojde více než 20 % vozidel. U starších aut je toto procento přitom vyšší a pohybuje se až okolo 30 %. To znamená, že každé třetí auto této kategorie má technické problémy, které brání jeho provozu. Informoval o tom web AutoŽivě.
Problémy na STK
V České republice, kde je průměrné stáří vozového parku přes 16 let, by mnoho aut na přísnější německé technické kontrole neuspělo. Nejčastějšími problémy bývají závady na podvozku, koroze, nefunkční brzdy nebo špatný stav osvětlení. Mezi vozy s častými technickými problémy se opakovaně objevuje například Dacia Logan. Tento populární sedan, známý svou nízkou pořizovací cenou, často trpí rozsáhlou korozí a závadami na podvozku, což z něj dělá častého „hříšníka“ při technických kontrolách.
Dalším příkladem problematických vozidel je Fiat Panda, který má časté potíže s elektroinstalací a závadami na tlumičích a pružinách. Také Renault Kangoo, oblíbený mezi rodinami a řemeslníky, vykazuje časté problémy s brzdami a výfukovým systémem, přičemž koroze zadních částí vozu je dalším častým neduhem. Za zmínku stojí i některé luxusnější modely, jako BMW řady 5, konkrétně starší generace, které mají problémy s elektroinstalací, podvozkem a vzduchovým odpružením.
Největším problémem je koroze
Vůbec nejčastějším problémem je koroze, která se nevyhýbá žádnému vozu, a to ani elektromobilům. Trpí na ni například první generace Nissanu Leaf. Kromě toho se často potýká i s problémy brzdového systému a opotřebovanými podvozkovými díly. Problémy má často i Renault Zoe, který má nedostatky v nabíjecím systému a elektroinstalaci, což může značně ovlivnit jeho provozuschopnost.
Zajímavé je také srovnání spolehlivých vozidel. Mezi nejméně problémové modely patří Porsche 911 a Mazda MX-5, které vykazují velmi nízké procento závad. Statistiky ukazují, že spolehlivost značně závisí na pravidelné údržbě a kvalitě zpracování jednotlivých modelů. V České republice neprojde technickou kontrolou přibližně 6 % vozidel, což je výrazně méně než v Německu. Tento rozdíl však může být dán mírnějšími kritérii kontrol u nás.