Oblíbený řetězec, který se soustředí na prodej oblečení, čelí finančním problémům. Tržby klesají, možná bude muset zavřít některé pobočky.
V posledních letech se zdá, že stále více firem a velkých společností čelí velkým finančním problémům. Zatímco některé se drží zuby nehty, jiným nezbývá nic jiného než vyhlásit bankrot a uzavřít své pobočky. Nedávno vás redakce Událostí247 informovala například o bankrotu nábytkářské firmy Kika/Leiner, v minulosti pak například o problémech obchodní sítě ENAPO. Teď se k nim přidává další řetězec, tentokrát soustředící se na prodej oblečení.
Zara hlásí problémy
Majitel módního řetězce Zara momentálně čelí velkým problémům. Mezi 1. květnem a 9. červnem vzrostly tržby firmy o šest procent. To je sice dost, ale zároveň méně než trhem předpokládaných 7,3 %. Zároveň jde v porovnání s minulým rokem, kdy byl zaznamenán růst o 12 %, o výrazný pokles. Podle agentury Reuters k slabším výsledkům přispěly i obavy zákazníků z možných celních změn v USA, které omezují ochotu utrácet.
Zásadní roli sehrálo i počasí v samotném Španělsku, kde Inditex generuje 15 procent všech svých prodejů. Letošní jaro tam bylo mimořádně vlhké – například v Madridu spadlo trojnásobné množství srážek oproti běžnému průměru, což negativně ovlivnilo návštěvnost kamenných prodejen. I přes zhoršené výsledky však vedení společnosti zdůrazňuje svou silnou pozici na trhu a schopnost přizpůsobit se proměnlivým podmínkám.
„Díky širokému mezinárodnímu záběru a dlouholetým zkušenostem s celními změnami máme výhodu v řízení obchodních rizik,“ uvedla Gorka Garcia-Tapia, šéfka vztahů s investory. Inditex se navíc soustředí na tzv. „proximity sourcing“, tedy získávání materiálů a zboží od regionálně blízkých dodavatelů. Tím firma omezuje dopady globálních otřesů v dodavatelských řetězcích a zvyšuje svou pružnost.
Inditex má větší problém
Dalším problémem pro Inditex je vývoj měnových kurzů. Společnost očekává, že v roce 2025 ovlivní změny kurzů její příjmy negativně o tři procenta, přičemž ještě v březnu odhadovala dopad pouze jedno procento. Jak redakce Událostí247 zjistila, podobným problémům čelí i další velcí hráči módního trhu. Například švédská společnost H&M zaznamenala v březnu růst tržeb jen o jedno procento, zatímco před rokem to byla čtyři procenta.
Ačkoliv obě zmíněné společnosti mají na trhu pevné místo, vše nemusí trvat věčně a pokud se budou stále častěji potkávat s klesajícími tržbami, časem by musely zvážit uzavření některých ze svých poboček. To samé čekalo například oblíbený Esprit, který nakonec v Česku bude zavírat všech svých 12 prodejen. O práci tak nakonec mohou přijít stovky zaměstnanců.
Chodíte nakupovat do Zary?


