Vývoz obilnin z Ukrajiny je v ohrožení. Dodávky totiž kvůli ruské invazi a zablokovaným přístavům nemůžou zemi opustit obvyklou lodní cestou.
Britský ministr dopravy Grant Shapps toto téma podle serveru Blesk řeší se svým ukrajinským protějškem Oleksandrem Kubrakovem. Ukrajina má dle Blesku kvůli válce problémy s vývozem skoro 25 milionů tun obilí. Jeho nedostatek však může ohrozit miliony hladovějících lidí v chudých zemích, píše Blesk. Satelitní snímky ukazují, že část obilí na svých lodích odváží přes krymský Sevastopol Rusové.
ČD Cargo převezlo desítky tisíc tun
Ukrajina patří podle Blesku k hlavním dodavatelům obilovin a dalších zemědělských plodin na světový trh. Kvůli ruské blokádě černomořských přístavů ale čelí velkým problémům při exportu zemědělských produktů, píše server Independent. Jistou alternativou za námořní dopravu jsou vlaky. Podle ředitele firmy ČD Cargo Michala Roha je letos zájem o tento typ přepravy enormní. „Za první čtyři měsíce roku 2022 jsme z Ukrajiny odvezli přes deset tisíc, teď je to přes padesát tisíc tun,“ řekl pro Události247.
Russian bulk carriers being loaded presumably with stolen Ukrainian grain on new satellite images from Maxar Technologies. They show Matros Pozynich and Matros Koshka ships docked next to what appear to be grain silos, where grain is dumped from a conveyor into an open hold. @CNN pic.twitter.com/hBMV2AdVsi
— Gerashchenko.news (@GerashchenkoNow) May 24, 2022
ČD Cargo pokračuje v jednáni o dalších přepravních možnostech. Výhodou firmy podle ředitele je, že má licenci pro provoz ve všech okolních zemích a má také zkušenosti se zajištěním přeprav v kombinaci železnice – voda. Informuje o tom také na svém webu. Ve spolupráci s dalšími partnery se ČD Cargo podařilo dopravit první vlak s téměř dvěma tunami kukuřice z Ukrajiny až do německého přístavu Brake. Odtud pak zásilka pokračovala lodí do Egypta, uvádí společnost na webu.
Pomoci by mohly i válečné lodě
Echo24 píše, že britské válečné lodě by mohly být vyslány do Černého moře, kde by vytvořily bezpečný koridor pro vývoz ukrajinského obilí. Litevský ministr zahraničí Gabrielius Landsbergis to podle Echa24 probíral s šéfkou britské diplomacie Liz Trussovou. Server Independent dodává, že na provozu koridoru by se měly podílet některé země NATO, ale také státy, které jsou na dodávkách obilovin z Ukrajiny existenčně závislé, například Egypt nebo Litva.
Taková operace by ale podle Blesku vyžadovala zpřístupnění přístavu v Oděse, který je teď zaminovaný. Ukrajině by bylo potřeba dodat dalekonosné zbraně, kterými by mohla bránit své pobřeží a lodě před útoky ruského námořnictva, napsal to deník The Times, který cituje Blesk. Britský list současně s odvoláním na vyjádření nejmenovaného západního diplomata uvedl, že ustavení koridoru pro vývoz obilovin po moři je bez souhlasu Ruska prakticky nemožné.