Ze dvou milionů Čechů starších 65 let jich téměř tři čtvrtiny mají oprávnění řídit auto. Vznikají pro ně tak speciální kurzy pro jízdu autem.
Senioři ve věku od 65 let jsou druhou nejrozšířenější skupinou obyvatel v České republice. Řada z nich také dodnes vlastní řidičské oprávnění skupiny B, uvedl server Aktuálně. Dopravní experti se dle Aktuálně shodují, že senioři patří za volantem mezi nejnebezpečnější a zároveň nejohroženější skupinu. Ze statistik vyplývá, nakolik jsou řidiči senioři za volantem nebezpeční sobě i ostatním. Na jednu stranu mají spoustu zkušeností, nadhled a zbytečně se nikam neženou. Proti tomu ale stojí zhoršující se psychické i fyzické schopnosti, dovozuje web Garáž.
Přibývá aktivních seniorů. Bez auta se neobejdou
Mysl seniora podle webu Garáž sice může být při smyslech, ale reakce jsou pomalejší. Také na silnicích to dnes vypadá jinak než před třiceti lety, píše web Aktuálně. Jak informuje server ministerstva dopravy ČR (MDCR), situaci v současné době řeší systém speciálních zdravotních prohlídek. Funguje tak, že na povinnou prohlídku k praktickému lékaři musí řidiči poprvé ve věku 65 let. Podruhé v osmašedesáti a pak následně každé dva roky. Potvrzují to i zkušení lektoři bezpečné jízdy.
V ČR žijí k dnešnímu dni cca 2 miliony osob starších 65 let. Podle webu Aktuálně celkem 1 406 557 z nich vlastní řidičský průkaz skupiny B. „Nevidím nutnost zavádění nějakého věkového stropu pro řidiče. Vnímáme kolem sebe stále více solventních seniorů. Tedy lidí nad 65 let, zdravých, vitálních, mnohdy podnikatelů. Takoví nutně potřebují auto,“ říká Událostem247 Daniel Frič, šéf Centra bezpečné jízdy LIBROS Ostrava. Povinná prohlídka však může skončit zklamáním. „Když lékař musí říci, že nemohou řídit, bývá to pro ně zlé. Jindy však přijde i senior sám,“ dodává Frič.
Senior za volantem je zranitelnější
Z iniciativy provozovatelů polygonů vznikl speciální program pro seniory. „Dělali jsme to 6 let. Vycházeli jsme z toho, že o seniorech-motoristech se stále jen mluví, ale nikdo je doopravdy nezná. Nikdo neví jak se chovají za volantem,“ tvrdí Frič pro Události247. V koordinaci se Svazem důchodců vytvořili speciální kurz pro seniory. „Je to obdoba našeho ,Start Driving’, který pořádáme pro řidiče začátečníky, jen speciálně zaměřen na starší řidiče. Od té doby jím prošlo na osmi polygonech ČR asi 40 000 seniorů,“ dodává Frič pro Události247.
Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod seniorů se řadí nedání přednosti v jízdě. „Děje se to v důsledku přirozeného úbytku kognitivních funkcí,“ vysvětluje na serveru Garáž Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu. Starší osoby mají častěji problémy se zpracováním zrakově-prostorových informací. Na druhou stranu, řada policistů potvrzuje, že starší řidiči většinou nepřekračují rychlost a netelefonují za volantem. Přesto je podle statistik podíl řidičů seniorů na smrtelných nehodách dlouhodobě lehce přes dvacet procent, dodává web Garáž.