Národní plán čisté mobility, podle kterého by tuzemské silnice mělo v roce 2030 brázdit až půl milionu elektroaut drhne. I když prodej roste, v současnosti jich jezdí sotva pár tisíc.
Automobilové Česko se barví na zeleno jen velmi neochotně. Přestože prodej elektromobilů v tuzemsku stoupá, naplnění ambiciózního plánu Evropské unie, podle kterého by v roce 2035 měl skončit prodej nových automobilů, které nebudou poháněné vodíkem nebo elektřinou, se zdá být přinejmenším nerealistické. V kontextu se současnou energetickou krizí, která válcuje starý kontinent, ho mnozí dokonce považují za čirou fantasmagorii.
Česko skončilo na chvostu Unie
Za nepříliš vysokým zájmem Čechů o elektromobily je několik zásadních problémů. Vysoká pořizovací cena vozu, drahá výměna baterie, problémy s dojezdovou vzdáleností, řídká síť dobíjecích stanic. I když některé potíže s provozem výrobci aut vyřešili a dobíjecích stanic přibývá, komfortu provozu benzínových aut se zatím nevyrovnají. Benefitům ve formě levného dobíjení nebo bezplatného parkování odzvonilo. Stát v motivaci lidí k přechodu na elektroauta zaspal.
Není tedy divu, že od začátku prodeje aut poháněných elektřinou si jich v Česku lidé pořídili pouze necelých 14 tisíc. Téměř dvě třetiny jich jezdí v Praze a Středočeském kraji, zbytek republiky nízkoemisní vozy nechávají v celku chladným. Letos činil podle analýzy Centra dopravního výzkumu podíl elektromobilů na celkových prodejích nových vozů necelá dvě procenta, což Česko řadí na předposlední místo v Evropské unii. Za ním je už jenom Slovensko.
Půl milionu elektromobilů je chiméra
O komfortním zahuštění sítě dobíjecích stanic pro elektromobily zatím nemůže být řeč. V tuzemsku je 2653 veřejných dobíjecích bodů, z nichž je 115 rychlodobíjecích stanic. Od loňska, kdy jich bylo lehce přes dva tisíce, se počet dobíjecích stanovišť sice podle analýzy podstatně zvýšil, ale stále výrazně zaostává za evropským průměrem. Ministerstvo životního prostředí plánuje, že do roku 2025 zavede až 800 dalších rychlodobíjecích stanic. Stát chce do infrastruktury dobíjení investovat v následujících letech až pět miliard korun.
Příprava Česka na razantní zelený přechod je tristní. Obzvlášť v současné vlně zdražování, která i automobilkám komplikuje výrobu a tvorbu cen, se zdá být mimo realitu Národní plán čisté mobility. Podle něj by v Česku do roku 2030 mělo jezdit až půl milionu elektromobilů a fungovat až 35 tisíc dobíjecích bodů. Růst elektroaut zpomaluje v celé Evropě a unijní orgány to chtějí změnit. Dokud ale, vyjma pobídek, nebudou na trhu cenově dostupné modely a nevybuduje se dostatečná síť nabíjecích stanic, elektromobilita bude chimérou.