V dnešní době se bankovní instituce snaží ušetřit čas i pracovní síly a snaží se klienty přimět k bezkontaktnímu vyřizování plateb.
K podobnému kroku přistoupila také Česká pošta. Ta už v rámci šetření uzavřela několik svých poboček a ve velkém propouštěla zaměstnance. Ti stávající teď proto mají o to víc práce. Pošta proto zvedla poplatky za některé služby. Většinou na to nejvíce doplácejí senioři, kteří jsou zvyklí si u přepážky vyzvedávat každý měsíc důchod, jak jsme na Událostech247 psali už dříve.
Zvýšení poplatku zčásti pomohlo
Někteří starší lidé mívají raději peníze v hotovosti než na bankovním účtu. Těch, kterým chodí penze na bankovní účet, i přesto letos přibylo do konce října 70 tisíc. Naopak o více než 72 tisíc ubylo podle České správy sociálního zabezpečení těch, kteří si ji nechávají posílat poštou. Upozornil na to web Novinky. Jak jsme na Událostech247 psali už dříve, Česká pošta v září zvýšila poplatek za výplatu důchodu v hotovosti z 29 na 35 korun.
Minulý rok v prosinci bylo přes poštu vyplaceno přes 674 tisíc důchodů, letos v červenci to bylo 627 tisíc. Všem těmto lidem bere stát už desítky let na poplatcích každý měsíc peníze. Nové zvýšení poplatku však podle všeho zabralo. V říjnu, tedy měsíc po zvýšení poplatku, se počet výplat přes poštu snížil na 601 tisíc. Naopak na bankovní konto sociální správa v říjnu posílala už přes 2,2 milionu důchodů, píší Novinky. Stále ještě je však mnoho seniorů, kteří si raději zajdou na poštu.
Na poštu chodím ráda, říká seniorka
„Ráda chodím ven a ráda se potkávám s lidmi. Konkrétně na poště se nás tam každý měsíc pár sejde, pak jdeme ještě na procházku a je z toho příjemné odpoledne. Poplatek mi samozřejmě vadí, ale není tak vysoký, abych uvažovala o změně,“ uvedla pro Události247 paní Zdenka z Brna. Česká pošta je i přes neustále zdražování poplatků a služeb v mínusu, dlouhodobě se přitom držela v kladných číslech. Od začátku tohoto století až do roku 2017 v každém roce vykázala zisk, píše web Seznam Zprávy.
Nejvíce to bylo v roce 2000, kdy zisk před zdaněním překonal hranici 850 milionů korun. To už je ale minulost a od roku 2018 se pošta topí ve ztrátách. Zatím nejhůře na tom byla v pandemickém roce 2020. Negativní dopad pandemie ale podle pošty představoval zhruba polovinu celkové ztráty. Letos proto zahájila masivní uzavírání 300 svých poboček a propustila také stovky lidí. Šlo o manažery, úředníky na přepážkách, ale také o poštovní doručovatele.