Všichni lidé, kteří mají bankovní učet, by si měli dávat pozor na rostoucí množství podvodů. Naletět jim může být překvapivě snadné.
Množství podvodů, které cílí na klienty bank, v Česku neustále narůstá. Jak píše web ČT24, jen loni kyberpodvodníci zaútočili na téměř 70 tisíc lidí, což je oproti roku 2022 trojnásobný nárůst. A podle všeho si podvodníci příliš nevybírají, na kterou banku zrovna svůj útok zamíří. Možnost podvedení a ztráty všech svých peněz tak hrozí v podstatě všem klientům bank. Lidé se mnohdy ani nenadějí a jejich úspory jsou pryč.
Podvodníci si nevybírají, na kterou z bank zaútočí
Důkazem je i množství případů, z nichž na mnohé v minulosti upozornily také Události247. Nedávno byli ohroženi například klienti banky Moneta Money Bank. Podvodníci jim posílali e-maily, ve kterých varovali před zablokováním účtu a vyzývali je, aby kliknuli na přiložený odkaz a přihlásili se do svého internetového bankovnictví. Šlo však o falešný web a ti, kteří sem své údaje zadali, o své peníze pravděpodobně nenávratně přišli.
Další z bank, na kterou podvodníci své útoky cílili, pak byla třeba Fio banka. Zde pro změnu podvodníci klienty kontaktovali skrze SMS zprávy, ve kterých se opět snažili vzbudit dojem, že je jejich účet v ohrožení, jak psaly Události247. Klienti českých bank by se tak měli mít skutečně na pozoru, neboť nebezpečí okradení podle všeho může hrozit každému.
Poznat, že jde o podvod, někdy není snadné
Je evidentní, že podvodníci využívají nejrůznější metody, od e-mailů přes SMS zprávy až třeba po telefonické hovory. Navíc, pokud se představí jako pracovníci bank, v mnoha lidech to vzbudí dojem důvěryhodnosti a snadno jim uvěří. Přesto však existuje několik rad, jak podvodníky prokouknout.
Jak pro web Podnikatel řekl ředitel sekce Security v České spořitelně Josef Rech, lidé by si měli uvědomit, že banky svým klientům volají pouze v odůvodněných případech a nikdy nepožadují informace z platebních karet nebo ověřovací CVV kódy. Pakliže po klientech někdo chce například nadiktovat tyto údaje telefonicky, měla by se lidem v hlavě rozblikat červená kontrolka, že něco není v pořádku. A v takovém případě by rozhodně žádné své osobní údaje sdělovat neměli.