Virtuální svět ve velkém nahrává podvodníkům. Naučili se ho využívat k tomu, aby mohli okrádat důvěřivé lidi.
Mezi nejčastější nástroje podvodníků patří SMS zprávy a emaily, které se tváří, že je posílají nejrůznější státní instituce. Lidem také volají údajní bankéři. Víte od nás, že navíc bývají velice přesvědčiví. Klienta proto často ani nenapadne, že jde o podvod, a díky šikovně kladeným otázkám snadno vyzradí své osobní údaje a podrobnosti k účtům nebo platebním kartám.
Málem se jim to povedlo, říká žena
Volající také dokážou věrně napodobit telefonní číslo banky. Klienta pak často nabádají k tomu, aby si ho při hovoru zkontroloval přes internet. „To, co popisujete, se mi stalo. Taky mě údajný bankéř přinutil, abych se podívala na číslo banky někde v Ústí. Tvrdil, že mi napadli účet a přijdu o peníze. Ať prý odsouhlasím, že mi je mohou převést na chráněný účet. Naštěstí mi včas došlo, že takto se to nedělá a zavěsila jsem,“ popsala Událostem247 paní Mirka z Brna.
Dalším trikem, jak z lidí vytáhnout peníze, jsou falešné SMS zprávy. Jak psal server Deník, zloději se tak snadno dostali k citlivým údajům řady Čechů. Lidem hromadně posílali SMS zprávy s informacemi o údajném nezaplaceném dluhu. Vyzývali je, aby si zkontrolovali svou exekuci na internetovém odkazu, který jim zaslali. I když už podle Deníku podvodný web nefunguje, odborníci varují před dalšími jemu podobnými.
Policie spustila preventivní projekt
Deník také upozornil na další typ podvodu, který se v nedávné době začal šířit. Kyberzločinci lidem píšou zprávy, ve kterých se vydávají za jejich potomky. I když se telefonní číslo neshoduje, mnozí lidé tomu uvěří a začnou jednat. Obvykle podvodníci píšou se žádostí o provedení určité platby. Ve skutečnosti však oběti své peníze pošlou podvodníkům. Také Všeobecná zdravotní pojišťovna upozorňuje na podvodné SMS zprávy, které informují o vyplacení peněz z aplikace Moje VZP.
Policie před podvodníky opakovaně varuje a v rámci šíření osvěty spustila na začátku roku 2022 preventivní projekt Kyber rádce. Jeho cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o aktuálních metodách internetových podvodníků a poradit, jak se jim bránit. Podle společnosti Analytics Data Factory v Česku přibývá phishingových podvodů a pokusů o vytažení peněz z důvěřivých lidí. Těch, kteří šmejdům naletí, je však i přesto stále dost.