Chytré technologie nám sice v mnohém zjednodušují život, ale jsou také velkým pomocníkem nejrůznějších šmejdů.
Události247 například informovaly o podvodnících, kteří se vydávají za kurýry doručovacích služeb a posílají falešné SMS zprávy. Výjimkou však nejsou ani případy, kdy lidé naletí třeba na požadavek doplatit fiktivní poštovné. Jakmile z nich šmejdi vytáhnou potřebné údaje, nic už jim nebrání v tom, aby své oběti okradli.
Lidem přišly desetitisíce falešných e-mailů
Častým terčem podvodníků se stává Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP). Nedávno jsme naše čtenáře varovali před podvodnými e-maily, které nejčastěji lákají na vyplacení přeplatku nebo informují o nutnosti aktualizovat platební údaje. V obou případech je cíl kyberzločinců jasný, a to vylákat z lidí jejich citlivé bankovní údaje a následně jim kompletně vybrat jejich bankovní účty.
Tyto e-maily jsou navíc velmi věrohodné a mají dokonce i hlavičku a grafický vzhled, jaký používá VZP. O to obezřetnější by lidé měli být. Podle informací pojišťovny podvodníci v poslední době rozeslali přes 100 000 těchto podvodných zpráv. Pokud jste tedy klienty této pojišťovny, rozhodně na nic neklikejte. Stačí, abyste e-mail otevřeli a zadali sem své osobní údaje a během pár vteřin budete mít na svém bankovním účtu nulu.
Odpovíte na pár otázek a přijdete o všechny peníze
Policie na svém webu upozornila, že podobné případy bohužel nejsou ojedinělé. Podvodnícivyužívají nejrůznější praktiky a záminky, jak své oběti obelstít. Své nekalé techniky navíc stále zdokonalují, a tím je pro lidi čím dál těžší je rozeznat. Z informací Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost jsme zjistili, že loni úřad zaznamenal 268 kybernetických bezpečnostních případů, což je rekordní číslo. Podvodníci však nezahálejí a mají další fintu, jak lidi okrást.
A opět se vydávají za VZP. Tentokrát e-mailem rozesílají falešný průzkum spokojenosti. Za jeho vyplnění svým obětem slibují lékárničku v hodnotě 4000 korun, jak VZP upozornila na svých webových stránkách. Po zodpovězení několik banálních otázek klient zjistí, že „vyhrál“, a je vyzván k zadání osobních údajů a údajů o platební kartě „kvůli zaplacení poštovného“. V tom okamžiku mají šmejdi všechno potřebné k tmu, aby mu z účtu ukradli veškeré úspory.
Přišel vám někdy podvodný e-mail?

