Již brzy začnou v Evropské unii platit nová pravidla, která přinesou zdražení nafty a benzínu. Může se jed5nat o desítky procent.
Od začátku léta sice ceny pohonných hmot o něco stouply. Jak redakce Událostí247 zjistila z údajů na webu Kurzy, aktuálně se litr nafty a benzínu prodává za částky okolo 33,20, respektive 34,20 koruny. To je oproti začátku června zhruba o 1,20, respektive 0,60 koruny více. V porovnání s dřívější dobou však ceny nejsou nijak dramaticky vysoké. Jak redakce Událostí247 ověřila z dat Českého statistického úřadu, v létě roku 2022 dosahovaly ceny i 50 korun za litr. To by se ale v budoucnu mělo změnit. Česko totiž nejspíš čeká výrazné zdražení paliv.
Vyšší ceny přinese nová emisní politika EU
Jak redakce Událostí247 zjistila na webu Evropské komise, hlavním důvodem budoucího zdražení pohonných hmot má být nový plán Evropské unie rozšiřující systém obchodování s emisními povolenkami. Nese název ETS2 a z něj vyplývající nová pravidla mají začít platit již od roku 2027. Zásadní novinka bude, že emisní povolenky už se nebudou vztahovat jen na průmysl, ale také domácnosti a dopravu.
Cílem má být výrazné snížení vypouštění škodlivých emisí. Podle cílů EU by jejich množství mělo do roku 2030 klesnout o 42 procent v porovnání s rokem 2005. Do roku 2050 chce pak EU být plně klimaticky neutrální. To vše s sebou však přináší i určité oběti, a sice zdražení běžných životních nákladů. Vedle energií používaných k vytápění, zejména plynu a uhlí, se růst cen dotkne i zmíněných pohonných hmot. A to výrazně.
Zdražení pohonných hmot bude velké
Například odhady, jež jsme našli na webu TN, mluví o zdražení více než 10 korun na litr pohonných hmot. To by pro velkou část řidičů bylo naprosto likvidační. Podle predikcí webu Bloomberg by pak nová pravidla mohla celkově silniční dopravu v Evropě zdražit zhruba o 22 až 27 procent.
Snaha Evropské unie o vyšší ekologičnost je samozřejmě chvályhodná. Otázkou však je, za jakou cenu toho chtějí evropští politici dosáhnout. Pokud by měl růst cen pohonných hmot dosahovat několika desítek procent, jak o tom mluví některé predikce, pro mnoho obyvatel by to mělo fatální důsledky. Doprava autem na denní bázi, jak jsou lidé dnes zvyklí, by nejspíš skončila, protože by byla finančně nesmírně nákladná. EU by tak měla pracovat především na tom, aby se klimatická opatření nedotkla jen běžných lidí, ale hlavně velkého průmyslu.
Máte ze zdražení pohonných hmot obavu?

