Peníze šetří tím, že porušují předpisy: Řidiči si spočítali, že se jim vyplatí neplatit za parkování. Policie je na ně krátká

Parkování ve velkých městech je dlouhodobě velkým problémem. Někteří lidé bezohledně parkují, kde se jim zachce a nermoutí se ani nad pokutami.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC BY
                   

Web Deník N upozorňuje, že v hlavním městě se nedaří trestat motoristy, kteří opakovaně porušují pravidla při parkování. Důvodem je špatně nastavená cenová politika metropole, kvůli čemuž lidé nejenže nedodržují pravidla, ale navíc za parkování ani neplatí. Web Deník N tento fakt nastiňuje na konkrétním příkladu v okolí Národní třídy. Ve Spálené ulici je 26 parkovacích míst, která jsou z 95 procent obsazena. Z dat Technické správy komunikací však vyplývá, že v lednu zaplatilo za parkování jen 6 aut z 10.

Čtyři z deseti parkují, ale neplatí

Nejde o nic výjimečného. Web Deník N dále píše, že v Purkynově ulici stojí dokonce 6 z 10 aut na vyhrazeném místě pro parkování zcela zdarma. Obzvlášť v centru města jsou pravidla porušována velmi často. Jak popsal v podcastu Studio N redaktor Prokop Vodrážka, někteří řidiči si spočítali, že se jim vyplatí dennodenně porušovat pravidla, než parkovné zaplatit.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Při stání na místě, kde se platí za hodinu 80 korun, se řidiči vyplatí zaplatit pokutu 2500 korun už za 31 hodin stání

Jako příklad uvedl motoristu, který denně parkuje na placeném stání a nastřádá se mu za tento přestupek i 90 pokut. Řidič má následně nárok na to, aby věc postoupil do správního řízení. Tam se jednotlivé případy sloučí do jednoho řízení, ve kterém je možné dostat maximální výši pokuty. Ve výsledku tak může zaplatit jen 3 tisíce korun, přestože při součtu pokut by byla částka daleko vyšší. Peníze tak vlastně šetří tím, že porušují předpisy. Policie je na ně ale krátká.

Podstatně více by řidiči zaplatili i za samotné parkování. V některých částech Prahy, například v jejím historickém centru, totiž stojí hodina parkování i 80 korun. Řidiči si tak spočítali, že se jim vyplatí za parkování neplatit. Navíc, jak v podcastu Studio N rovněž zaznělo, někteří lidé správní řízení cíleně protahují a blokují. Moc dobře si uvědomují, jak je celý proces byrokraticky náročný.

Krátcí jsou úředníci i policisté

Ve výsledku celé řízení stojí více peněz než se podaří získat z pokuty. Na špatně nastavené pravidla parkování v Praze upozornil loni také web AutoSalon. Někteří řidiči například mohou postavit své auto v modré zóně bez oprávnění a stát tam klidně několik dnů. Přesto nakonec dostanou pokutu jen ve výši 500 korun. A to i v případě, že bylo auto při neoprávněném parkování přistiženo vícekrát.

Důvodem je fakt, že se nejedná o několik přestupků, ale o dlouhotrvající přestupek, u kterého je maximální sazba pokuty 2500 korun, uvádí web AutoSalon. Za některé přestupky navíc řidiči neplatí vůbec nic. Web OctaviaClub připomíná, že třeba při zastavení na blikačky u cesty jsou policisté benevolentní a řeší prohřešek obvykle jen domluvou. Přesto by na to lidé neměli spoléhat. Jak Události247 psaly tento měsíc, kvůli prázdné státní kase bude na policisty a úředníky dost možná vyvíjen tlak, aby vybrali na pokutách v nadcházejících měsících více.

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Ondřej Trčálek
Autor článku

Ondřej Trčálek

Baví mě čtenářům poskytovat fakta a dávat je do souvislostí. Působil jsem v rádiích Orion a Kiss Morava. Od roku 2005 jsem vyráběl reportáže pro několik televizí. Inspiraci hledám především v hudbě.

Zobrazit další články