Začátek konce: Tisíce lidí čeká v práci vyhazov. Velké firmy chtějí propustit své zaměstnance

Drahé energie způsobují problémy nejen domácnostem, ale i firmám. Česko přestává být výhodné i pro tradiční tuzemské značky.

i Zdroj fotografie: Úřad práce
                   

Když se řekne Mladá Boleslav, většině lidí se ihned vybaví společnost, která tam má sídlo už od roku 1895. Dříve jako Laurin & Klement, později jako Škoda Auto, která je od roku 1991 součástí německého koncernu Volkswagen Group. A právě zahraniční vlastnictví bude zřejmě tím, co největší českou firmu z Mladé Boleslavi odvede. Volkswagen tak hledá způsoby, jak se vypořádat s energetickou krizí a nedostatkem zemního plynu.

Firmy odchází za levnější výrobou

Jak Události247 informovaly, německý výrobce automobilů proto uvažuje o přesunutí českých továren do jihozápadní či pobřežní části severní Evropy. Důvodem je skutečnost, že bude mít společnost jednodušší přístup k námořním dodávkám zkapalněného zemního plynu. Rozhodnutí závisí zejména na tom, jestli se obnoví dodávky plynu plynovodem Nord Stream 1. To je ale zatím velmi nejisté vzhledem k tomu, že před několika týdny došlo k jeho poškození na dně Baltského moře.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Škoda Auto zaměstnává bezmála 40 tisíc lidí.

Odchod mladoboleslavské automobilky se tak může stát realitou. Pro 36 tisíc Čechů, kteří ve Škodě Auto pracují, to může být noční můra. Jednalo by se o obrovský zásah i pro český pracovní trh. Desetitisíce lidí by se ocitly na úřadech práce, což by mělo pro český stát velké ekonomické škody. Navíc Škoda Auto není jediná, která uvažuje o odchodu z Česka. Jak Události247 psaly, ohrožen je také provoz některých společností skupiny BR Group. Lanex zabývající se výrobou lan proto hodlá přesunout výrobu syntetického vlákna do Polska.

Další problém bude robotizace

Firma Conrop zabývající se výrobou textilních vaků pak míří do Turecka. Vyloučena není ani další redukce výroby v celé skupině BR Group, kvůli které může přijít o práci až polovina z 2700 zaměstnanců. Mnoho dalších firem navíc hodlá propouštět. Do konce roku půjde podle šéfa Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého až o 18 procent firem, které budou muset propouštět kvůli vysokým cenám energií, informoval web Novinky. V případě velkých společností, které mají více než 500 zaměstnanců, jde až o 27 procent.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Automobilový průmysl patří mezi nejdůležitější průmyslová odvětví v Česku.

Nejpostiženějšími obory je stavebnictví a zpracovatelský průmysl. Vysoká cena elektřiny má ale fatální dopady také na mnoho pekáren či skláren, připomíná web Novinky. Budoucnost navíc přinese další řadu nezaměstnaných kvůli robotizaci. O práci tak má do roku 2030 přijít statisíce lidí, jak píše TN. Profesi, která nebude za pár let zapotřebí má každý pátý člověk v Česku. Jedná se hlavně o práci ve výrobě či ve skladech, doplňuje TN.

Pracujete v některé ze zmíněných firem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články