Jedna z nejoblíbenějších automobilových firem bude muset zavřít své brány. Čeští zákazníci si její produkty už zřejmě nepořídí.
Kdysi nezpochybnitelná značka kvality „Made in Germany“ už dnes nezaručuje úspěch na trhu. Německé firmy, které po desetiletí byly synonymem spolehlivosti a inovace, se v současnosti potýkají s problémy, o jakých dříve neměly ani tušení. Jak se stalo, že ikonické značky, jako například výrobce kol BBS nebo sedadel Recaro, bojují o přežití? Za úpadkem těchto společností nestojí pouze vnější vlivy, ale také neschopnost přizpůsobit se novým podmínkám na trhu. Informoval o tom web AutoŽivě.
Oblíbené firmy zavírají své brány
Automobilový průmysl, kdysi hlavní tahoun německé ekonomiky, dnes čelí enormním výzvám. Nařízení jako konec spalovacích motorů od roku 2035, přísnější emisní normy EURO 7, tlak na elektromobilitu a expanze čínských automobilek do Evropy vytvářejí prostředí, kde staré modely fungování už nestačí. Němečtí výrobci, dlouho spoléhající na pověst své značky, jsou nyní často nahrazováni levnějšími alternativami. Například značky jako BBS, známé prémiovými koly, nebo Recaro, vyrábějící špičková sedadla, již nedokážou konkurovat cenově dostupnějším produktům, často přicházejícím z Číny.
Čínské automobilky, jako Dongfeng, dokážou nabídnout vozy s interiéry, které by ještě nedávno byly považovány za luxusní. A to za ceny, které jsou na evropském trhu těžko porazitelné. Dokonce i některé běžné modely, například Toyota Yaris ve verzi GR Sport, nabízejí sedadla, která by si ještě nedávno mohla najít místo v portfoliu Recaro – a to bez příplatku.
Kvalita už úspěch nezaručí
Německé firmy dlouho věřily, že značka jejich země je dostatečnou zárukou kvality, která ospravedlní vyšší cenu. Dnes je však situace jiná. Zákazníci hledí více na poměr ceny a výkonu, a prémiové německé produkty tak ztrácejí na atraktivitě. Němečtí výrobci mají na výběr: buď přehodnotí své strategie a přizpůsobí se novým tržním podmínkám, nebo budou čelit dalším krachům.
Firmy jako Recaro, které mimochodem podle webu Aktuálně zrovna krachují, by měly reagovat na změny na trhu a přestat spoléhat na dřívější úspěchy. Jinak budou nadále ztrácet zákazníky, kteří si najdou dostupnější a stejně kvalitní alternativy. Přestože se německý průmysl potýká s problémy, stále má silné stránky, na kterých může stavět.