I když máme většinou spíš pocit, že státu jen odevzdáváme peníze, někdy je to však i naopak.
Škála sociálních dávek je v České republice poměrně široká. Zatímco na některé jen tak někdo nedosáhne, jiné jsou určené pro širší spektrum obyvatel, jak jsme na Událostech247 psali už dříve. Velmi žádaný je příspěvek na bydlení. Jednou z podmínek pro jeho získání je, že výdaje, které jednotlivá domácnost zaplatí za bydlení přesahují 30 procent čistých příjmů.
Jak o příspěvek požádat
Pro přiznání příspěvku na bydlení není určený žádný příjmový limit. Posuzuje se při něm nejenom příjmová situace domácnosti, ale také náklady na bydlení. Jak připomíná web E15, je samozřejmě nutné dodržet zákonné podmínky a současně si o příspěvek na bydlení požádat na příslušném úřadu práce. Bez podané žádosti nemohou příspěvek na bydlení na účet dostávat ani starobní důchodci, i když jejich částku měsíčního důchodu stát zná.
Při žádosti příspěvku na bydlení se hodnotí příjmy všech osob, které společně danou domácnost užívají. Rozhodnými příjmy pro účely příspěvku na bydlení nejsou pouze příjmy ze závislé nebo samostatné výdělečné činnosti, ale také dávky nemocenského pojištění, podpora v nezaměstnanosti a rodičovský příspěvek. Pro účely příspěvku na bydlení se hodnotí čisté příjmy. Příjmy všech posuzovaných osob se dokládají na předepsaném formuláři Doklad o výši čtvrtletního příjmu, píše dále web.
Od července platí novinka
Vyplnit žádost o příspěvek na bydlení můžete buď přímo na úřadě, nebo jednoduše online na webu resortu práce a sociálních věcí. Pokud žádáte o příspěvek na bydlení, musíte také Úřadu práce, který tuto dávku spravuje, posílat čtyřikrát ročně přehled nákladů na energie. To je teď ovšem o dost jednodušší. Od července si totiž po udělení vašeho souhlasu bude stát zjišťovat vaše náklady od poskytovatelů elektřiny nebo plynu sám, jak uvedl resort práce na svém webu.
Tuto novinku mohou využít klienti jak u digitálního podání v Klientské zóně Jenda, tak při osobním podání na pobočce Úřadu práce. Pokud nevíte, jak se do Jendy přihlásíte, je to podobné jako do datové schránky, třeba přes vaši bankovní identitu. Klient musí v žádosti uvést, jakého má dodavatele energií a čísla odběrných míst, tedy EAN elektřina a EIC plyn. Tím je vše vyřízeno a vy se už nemusíte o nic starat, ani chodit nikam na úřad.