Boj proti emisím pokračuje a některé země v něm razantně přitvrzují. Majitelům starších aut dokonce zakazují tankovat na benzinových pumpách.
Představte si, že přijedete se svým 15 let starým automobilem na benzinovou pumpu a najednou vám někdo zakáže natankovat. Proč? Máte staré auto, které produkuje velké množství emisí, a jelikož to nechceme podporovat, tak u nás tankovat nebudete. Zní to bizarně? Kdepak, tohle je krutá realita. A nejen to – jak již redakce Událostí247 zmiňovala, v rámci boje proti emisím se budou zdražovat i pohonné hmoty.
Boj proti emisím
V rámci boje proti emisím se mnoho zemí snaží nejrůznějšími způsoby vypořádat s problémem znečištěného ovzduší. Nejvíce se to ale vždy dotkne řidičů. V zemích Evropské unie za to může převážně balíček Fit for 55, který má za úkol snížit emise v evropských zemích do roku 2030 minimálně o 55 %. Způsobů, jak takového cíle dosáhnout, existuje opravdu mnoho. Některé země, jako například Norsko a Etiopie, zakazují prodej automobilů se spalovacími motory. Jiné zdražují pohonné hmoty, další zase zakazují majitelům starších aut tankovat.
Ano, čtete správně. Jak redakce Událostí247 zjistila, indické Dillí přišlo s opravdu nevídaným opatřením – každé auto starší 15 let nebude mít umožněno tankovat pohonných hmot. Už od 31. března nebudou moci majitelé starších automobilů doplnit palivo na čerpacích stanicích. Jak uvedl deník The Indian Express, všechny pumpy v metropoli budou vybaveny kamerami s umělou inteligencí, které rozpoznají, zda má vozidlo platný ekologický certifikát. Pokud jej mít nebude, obsluha řidiče odmítne obsloužit.
Bude hůř
Ačkoliv se zdá být toto opatření velmi drsné, Dillí plánuje ještě přitvrdit. Do budoucna dokonce plánuje, že kamery budou schopny určit stáří vozidla automaticky, bez nutnosti jakéhokoliv označení. „V současnosti tyto systémy detekují auta bez platného emisního certifikátu, ale po modernizaci budou schopny rozpoznat i samotné stáří vozu,“ uvedl ministr životního prostředí Dillí Manjinder Singh Sirsa.
Teď si představte, že by podobné opatření začalo platit u nás. Jen v roce 2024 obsahoval český vozový park 6 722 899 vozidel. Průměrné stáří u osobních vozidel přitom dosáhlo 16,5 roku a každoročně se zvyšuje. Jakou část z toho tvoří vozidla starší 15 let, není zcela jisté, avšak v roce 2021 to podle Svazu dovozců automobilů bylo přibližně 23,5 %. Kdyby toto číslo bylo stejné i letos, znamenalo by to, že více než 1,5 milionu aut by už nenatankovalo.
Co si o tomto nařízení myslíte?


