České prodejny se snaží šetřit životní prostření a mimo jiné také v co největší míře omezit kromě plýtvání jídlem také plýtvání papírem.
Nakupování ve slevách se pro mnoho lidí stalo téměř samozřejmostí. Až dvě pětiny dospělých Čechů pravidelně listují slevovými letáky. O této zálibě v hledání těch největších slev ví i obchodní řetězce, které proto pravidelně vydávají slevové letáky, jak psaly Události247. Tyto letáky přitom tvoří skoro třetinu tříděného papíru.
Ušetří se tuny odpadu
O chystané novele zákona o obalech, kterou chystá resort životního prostředí, se mluví hned z několika důvodů. Tím prvním je plánované zálohování PET lahví a plechovek, které by mělo začít platit již v příštím roce, jak psaly Události247. Druhý bod, který budí velké rozruchy, je pak chytaný poplatek za likvidaci reklamních letáků. Platit by ho měli producenti tiskovin. Lidé se však bojí, že o letáky přijdou.
V rámci šetření životního prostředí přichází i další novinky. Supermarkety po celém světě totiž začínají postupně nahrazovat klasické papírové cenovky digitální verzí. Výjimkou není ani Česká republika, kde se s nimi mohou zákazníci setkat ve vybraných obchodech. Nově k tomuto kroku přistoupil řetězec BILLA, který ruší papírové cenovky na všech prodejnách u sektoru ovoce a zeleniny. Upozornil na to na svých webových stránkách. Tímto krokem ušetří 21 tun papírového odpadu.
Zákazníci rozdíl v cenovkách nepoznají
Papír se v přírodě podle odborníků rozkládá přibližně půl roku. Samolepky navíc obsahují lepidlo, takže jejich rozklad trvá jeden až dva roky. Zákazníci to možná ani neví, ale v Česku se už mohou s digitálními cenovkami setkávat při nákupu potravin několik let. Někdy mohou být od těch klasických téměř k nerozeznání, ovšem pro řetězce mají nesporné výhody, píše web Kupi. Jako první zavedla do Česka moderní cenovky společnost Kaufland už v roce 2018.
S testováním pak následně začala právě také BILLA. Několik let je najdou lidé také v obchodech společností Lidl, Albert nebo Penny Market. Lidlje loni dokonce nasadil na všech svých prodejnách. Zaměstnanci díky tomu nemusí neustále vyměňovat jeden papírek za druhým a místo toho ceny změní centrálně na dálku. Kromě toho je nezanedbatelný právě také dopad na životní prostředí.