Definitivní konec cenovek v obchodech. Lidé jsou rozzuřeni. Jak zjistíme ceny produktů?

České prodejny se snaží šetřit životní prostření a mimo jiné také v co největší míře omezit kromě plýtvání jídlem také plýtvání papírem.

i Zdroj fotografie: Triplec85 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Nakupování ve slevách se pro mnoho lidí stalo téměř samozřejmostí. Až dvě pětiny dospělých Čechů pravidelně listují slevovými letáky. O této zálibě v hledání těch největších slev ví i obchodní řetězce, které proto pravidelně vydávají slevové letáky, jak psaly Události247. Tyto letáky přitom tvoří skoro třetinu tříděného papíru.

Ušetří se tuny odpadu

O chystané novele zákona o obalech, kterou chystá resort životního prostředí, se mluví hned z několika důvodů. Tím prvním je plánované zálohování PET lahví a plechovek, které by mělo začít platit již v příštím roce, jak psaly Události247. Druhý bod, který budí velké rozruchy, je pak chytaný poplatek za likvidaci reklamních letáků. Platit by ho měli producenti tiskovin. Lidé se však bojí, že o letáky přijdou.

Za prázdné PET lahve se nově budou rozdávat velké peníze. Kdo je má doma, neměl by je vyhazovat

iZdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
Někteří prodejci začali zaměňovat papírové cenovky za ty digitální

V rámci šetření životního prostředí přichází i další novinky. Supermarkety po celém světě totiž začínají postupně nahrazovat klasické papírové cenovky digitální verzí. Výjimkou není ani Česká republika, kde se s nimi mohou zákazníci setkat ve vybraných obchodech. Nově k tomuto kroku přistoupil řetězec BILLA, který ruší papírové cenovky na všech prodejnách u sektoru ovoce a zeleniny. Upozornil na to na svých webových stránkách. Tímto krokem ušetří 21 tun papírového odpadu.

Zákazníci rozdíl v cenovkách nepoznají

Papír se v přírodě podle odborníků rozkládá přibližně půl roku. Samolepky navíc obsahují lepidlo, takže jejich rozklad trvá jeden až dva roky. Zákazníci to možná ani neví, ale v Česku se už mohou s digitálními cenovkami setkávat při nákupu potravin několik let. Někdy mohou být od těch klasických téměř k nerozeznání, ovšem pro řetězce mají nesporné výhody, píše web Kupi. Jako první zavedla do Česka moderní cenovky společnost Kaufland už v roce 2018.

Konec cenovek v obchodech. Lidé jsou zmateni, jak se dozvíme ceny produktů?

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Papírové cenovky se dosud používali téměř všude

S testováním pak následně začala právě také BILLA. Několik let je najdou lidé také v obchodech společností Lidl, Albert nebo Penny Market. Lidlje loni dokonce nasadil na všech svých prodejnách. Zaměstnanci díky tomu nemusí neustále vyměňovat jeden papírek za druhým a místo toho ceny změní centrálně na dálku. Kromě toho je nezanedbatelný právě také dopad na životní prostředí.

Fandíte digitálním cenovkám, nebo byste raději ponechali ty papírové?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Jiří Klimenský
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články