Majitelé starších automobilů, máme pro vás špatnou zprávu. Brzy budete muset jezdit na STK mnohem častěji než předtím.
Technická kontrola není v Česku ničím novým a jednou za čas ji musí se svým vozidlem absolvovat úplně každý. Starší auta musí na STK každé dva roky, ta nová pak na první STK po čtyřech letech a na další kontroly pak zase po dvou. Všechna tato pravidla by se ale v budoucnu mohla velmi rychle změnit. Jak totiž redakce Událostí247 již zmiňovala, Evropská unie se chystá prosadit nové nařízení, kvůli kterému budou muset někteří řidiči jezdit na technickou kontrolu mnohem častěji.
Evropská unie připravuje nové nařízení
Každý majitel automobilu musí dodržovat důležitá pravidla a mezi ně patří i povinnost zařídit si každé dva roky technickou kontrolu. Výjimku pak mají majitelé nových automobilů, kteří na první kontrolu mohou zamířit až čtyři roky od jeho registrace. Jenže nová pravidla, která navrhuje Evropská komise, všechno změní.
Chystá se totiž revize tří důležitých právních předpisů. Konkrétně směrnice o pravidelných technických prohlídkách (2014/45/EU), směrnice o silničních technických kontrolách užitkových vozidel (2014/47/EU) a dosavadní legislativy týkající se registračních dokladů vozidel (1999/37/EC), kterou má nahradit nová norma.
To, že Evropská komise přichází s jedním nařízením za druhým, má samozřejmě své odůvodnění. V tomto konkrétním případě jde nejen, avšak především o bezpečnost. Evropská unie má totiž svou Vizi nula, díky které chce docílit nulového počtu úmrtí a zranění na silnicích do roku 2050. Technické závady vozidel sice způsobují jen malé procento nehod, ale právě toto nařízení může i to malé procento snížit na nulu. Pak tady samozřejmě máme další důležité aspekty, jako je například stárnoucí vozový park, podvody s tachometry a v neposlední řadě pak samozřejmě i emise.
Koho se nová pravidla budou týkat
O novém nařízení jsme si už něco řekli, ale kdo ho vlastně bude muset dodržovat? Podle aktuálního návrhu usiluje Evropská komise o to, aby všichni majitelé vozů starších 10 let jezdili na STK každých 12 měsíců. Pravidla budou samozřejmě fungovat stejně jako vždy. Kdo neprojde přes technickou kontrolu, dostane 30 dní na odstranění konkrétních závad. Pokud to nebude možné, auto není způsobilé k jízdě a vy s ním tak nesmíte na silnici. No a když to porušíte, pak na vás bude čekat pokuta od 2 000 do 2 500 Kč.
Ačkoli návrh vyvolal v některých státech vlnu kritiky kvůli možnému zvýšení nákladů pro majitele starších aut, Komise tvrdí, že jde o nezbytný krok vpřed. Pokud návrh projde legislativním procesem, mohlo by k jeho zavedení dojít v následujících letech. Jednotlivé členské státy pak budou mít prostor k přizpůsobení nových pravidel svým podmínkám.
Co si o tomto nařízení myslíte myslíte?

