Nový nápad EU: Na technickou kontrolu teď budeme jezdit každý rok. Kdo ne, ten slízne pořádnou pokutu

Majitelé starších automobilů, máme pro vás špatnou zprávu. Brzy budete muset jezdit na STK mnohem častěji než předtím.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Technická kontrola není v Česku ničím novým a jednou za čas ji musí se svým vozidlem absolvovat úplně každý. Starší auta musí na STK každé dva roky, ta nová pak na první STK po čtyřech letech a na další kontroly pak zase po dvou. Všechna tato pravidla by se ale v budoucnu mohla velmi rychle změnit. Jak totiž redakce Událostí247 již zmiňovala, Evropská unie se chystá prosadit nové nařízení, kvůli kterému budou muset někteří řidiči jezdit na technickou kontrolu mnohem častěji.

Evropská unie připravuje nové nařízení

Každý majitel automobilu musí dodržovat důležitá pravidla a mezi ně patří i povinnost zařídit si každé dva roky technickou kontrolu. Výjimku pak mají majitelé nových automobilů, kteří na první kontrolu mohou zamířit až čtyři roky od jeho registrace. Jenže nová pravidla, která navrhuje Evropská komise, všechno změní.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Chystá se totiž revize tří důležitých právních předpisů. Konkrétně směrnice o pravidelných technických prohlídkách (2014/45/EU), směrnice o silničních technických kontrolách užitkových vozidel (2014/47/EU) a dosavadní legislativy týkající se registračních dokladů vozidel (1999/37/EC), kterou má nahradit nová norma.

Špatná zpráva pro řidiče: STK se změní k nepoznání. Stát bude požadovat u určitých typů aut pořádné kontroly

iZdroj fotografie: Roman Zázvorka / Creative Commons / CC BY-SA
Na STK budou muset někteří jezdit každý rok

To, že Evropská komise přichází s jedním nařízením za druhým, má samozřejmě své odůvodnění. V tomto konkrétním případě jde nejen, avšak především o bezpečnost. Evropská unie má totiž svou Vizi nula, díky které chce docílit nulového počtu úmrtí a zranění na silnicích do roku 2050. Technické závady vozidel sice způsobují jen malé procento nehod, ale právě toto nařízení může i to malé procento snížit na nulu. Pak tady samozřejmě máme další důležité aspekty, jako je například stárnoucí vozový park, podvody s tachometry a v neposlední řadě pak samozřejmě i emise.

Koho se nová pravidla budou týkat

O novém nařízení jsme si už něco řekli, ale kdo ho vlastně bude muset dodržovat? Podle aktuálního návrhu usiluje Evropská komise o to, aby všichni majitelé vozů starších 10 let jezdili na STK každých 12 měsíců. Pravidla budou samozřejmě fungovat stejně jako vždy. Kdo neprojde přes technickou kontrolu, dostane 30 dní na odstranění konkrétních závad. Pokud to nebude možné, auto není způsobilé k jízdě a vy s ním tak nesmíte na silnici. No a když to porušíte, pak na vás bude čekat pokuta od 2 000 do 2 500 Kč.

Pozor na STK v roce 2025. Budou zavedena nová pravidla, vybraná auta přísnou kontrolou neprojdou

iZdroj fotografie: Martin Happy Zub/ Creative Commons / CC-BY-SA
Na nové nařízení doplatí především majitelé starších vozů

Ačkoli návrh vyvolal v některých státech vlnu kritiky kvůli možnému zvýšení nákladů pro majitele starších aut, Komise tvrdí, že jde o nezbytný krok vpřed. Pokud návrh projde legislativním procesem, mohlo by k jeho zavedení dojít v následujících letech. Jednotlivé členské státy pak budou mít prostor k přizpůsobení nových pravidel svým podmínkám.

Co si o tomto nařízení myslíte myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články