Koupili jste si tento rok elektromobil? Pokud byste ho chtěli za pár měsíců prodat, dost na tom proděláte.
Elektrická auta jsou v posledních měsících často skloňovaným tématem. Zatímco jedni jsou z nich nadšeni, jiní je úplně zatracují. Víte od nás, že česká vláda chtěla občany v nákupu těchto vozů podpořit a mohli proto podávat své žádosti o příspěvky na jejich pořízení. Na nákup osobního elektromobilu mohli zájemci získat 200 000 korun, na nákup nákladního nebo vodíkového vozu pak až 300 000.
Koupí nového auta okamžitě snižujete jeho hodnotu
Každé nové auto však ztrácí na hodnotě už od okamžiku, kdy opustí brány autosalonu. Když ho majitel po několika letech prodává, cena je o desítky procent nižší, jak psal web iDnes. Každé auto si drží svoji hodnotu jinak. Společnost Bähr & Fess Forecasts GmbH v roce 2021 publikovala studii, ve které se zabývala zůstatkovými hodnotami automobilů s různým typem pohonu do roku 2025. Nejstabilnější jsou z toho pohledu malá benzinová auta do města.
Konkrétně Fiat 500, Hyundai i10 a Volkswagen up!. Jejich hodnota bude v roce 2025 stále nad hranicí 50 procent původní ceny. Vozy v této třídě jsou totiž nejlevnější, takže i absolutní ztráta hodnoty v eurech je u nich nejnižší. Rekordmanem v tomto směru je Dacia Sandero. Dobře dopadla i malá auta a vozy v nižší střední třídě, kam průzkum zařadil vozy jako Audi A1, Mini, VW Polo, VW Golf, Audi A3, které ztratí 45 procent hodnoty, píše dále web.
Elektromobily na odpis?
Špatně však dopadly elektromobily. Ty podle Bähr & Fess Forecasts GmbH ztratí do roku 2025 minimálně 70 procent svého hodnoty. Nejlépe jsou na tom opět ty malé, konkrétně trojice Seat Mii, Škoda Citigo-e a VW e-up! K podobným výsledkům došel také americký server ISeeCars, který prozkoumal údaje o 6,9 milionu prodaných ojetin a zjistil, že po třech letech auta průměrně ztratí 39,1 procenta své původní hodnoty. U elektromobilů je to ovšem 52 procent.
Jak upozornil web AutoŽivě, během posledního roku některé elektromobily ztratily obrovskou část své hodnoty, a to dokonce až o 500 000 korun v přepočtu z polských zlotých. Nominálně dražší elektromobily se nyní na trhu s ojetinami vyrovnávají svým spalovacím kolegům. Poptávka po drahých ojetých elektromobilech je téměř nulová, což vede k výraznému poklesu jejich cen a zároveň omezuje ochotu potenciálních kupců tyto vozy kupovat. Naproti tomu, tradiční automobily se spalovacími motory si stále udržují svou hodnotu.