V době, kdy má většina rodin více aut, by mnohé z nás nenapadlo, že by už brzy mohlo být pro někoho takové cestování luxusem.
O nových emisních povolenkách ETS2, které schválila Evropská unie, jsme na Událostech247 psali již dříve. Podle původních propočtů měly tyto povolenky, které se od roku 2027 mají vztahovat nově také na paliva pro auta, litr benzínu a nafty zdražit v průměru o 2,50 koruny. To by mělo přispět k rychlejšímu přechodu na elektromobilitu.
Zdražení až o 35 korun
Víte od nás, že podle některých odhadů by mohlo být zvýšení ceny paliva dokonce ještě vyšší. Například ze závěrů německé studie vyplývá, že ceny benzínu a nafty by se po zdražení mohly dostat až na částky okolo 75 korun za litr. To by pak mohlo způsobit obrovské rozdíly mezi těmi, kteří si budou moci dovolit koupit elektromobily a těmi, kteří stále budou jezdit auty na klasické spalovací motory.
Podle směrnice Evropské unie by v prvních letech cena povolenky neměla přesáhnout 45 eur za tunu. I tato cena však výrazně zvýší náklady domácností na dopravu automobily se spalovacími motory. Cena litru benzínu by mohla vzrůst o 2,7 Kč. U nafty by nárůst mohl být ještě vyšší a litr paliva by mohl být dražší o 2,9 Kč. Cena paliv je například pro mnoho firem zásadním faktorem. Nafta totiž tvoří třetinu všech nákladů, jak píše web CNN Prima News.
Pro některé rodiny by to byl velký zásah do rozpočtu
Černé scénáře počítají s tím, že cena povolenky za jednu tunu oxidu uhličitého bude až 300 eur, píše dále web. Pirátští europoslanci však slibují, že limit povolenky nepřekročí 45 eur. Vládní kolegové ze SPOLU to ovšem vidí jinak. Podle nich není možné, aby lidé platili o 15 korun více za naftu a benzín. Ekonom Lukáš Kovanda však uvedl, že Německu již přišli se studiemi, že se bude jednat až o 75 korun za litr pohonných hmot.
To by ovšem pro některé lidi mohlo znamenat katastrofu. Zejména pro ty, kteří potřebují dojíždět do práce z větší vzdálenosti autem. Každá taková cesta by při ceně benzínu 75 korun znamenala pro rodinný rozpočet opravdu velkou zátěž. Budou tak muset zvážit jinou alternativu, třeba hromadnou dopravu. Kvůli snížení dopadů emisních povolenek na dopravu vznikl na ministerstvu životního prostředí sociální fond. Resort by měl od roku 2026 začít mezi lidi rozdělovat celkem 50 miliard korun.