Každá čtvrtá restaurace klamala své zákazníky, zjistila inspekce. U jídel uváděly nepravdivé informace

Vyrazit si na oběd do restaurace není v dnešní době levnou záležitostí. Zákazník by proto očekával, že cena bude odpovídat kvalitě pokrmu.

i Zdroj fotografie: Dezidor / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Kontroloři Státní zemědělské a potravinářské inspekce vyrážejí nejen do prodejen potravin, aby zjišťovali kvalitu prodávaného zboží, ale zaměřují se také na restaurace. Na Událostech247 jsme psali například o tom, že nechali uzavřít bistro v Sokolově. Majitel totiž zákazníkům nezajistil přístup k teplé a tekoucí vodě. Potíže byly i s plísněmi v lednicích a také se záchodem.

Restauratéři zapomínají na důležité povinnosti

Psali jsme také o tom, že už několik let platí povinnost provozovatelů restaurací, jídelen a kantýn informovat zákazníky o alergenech, které se mohou v nabízených pokrmech objevit. Nařízení vzniklo proto, že v souvislosti s potravinami trpí alergií významná část evropské populace. Z látek, které tyto potíže působí, je u 14 z nich legislativně stanovena povinnost značit jejich možnou přítomnost i v nebalených potravinách a pokrmech.

Čeští restauratéři se neštítí lhát svým zákazníkům. Lidem může jít v hospodách o zdraví a vůbec se o tom nedozví

Alergeny mohou být uváděny přímo v jídelním lístku, vyvěšením na viditelném místě v provozovně nebo prostřednictvím ústní informace. Mezi nejčastější nedostatky patří to, že informace o alergenních složkách byla sice viditelně umístěna, ale tyto složky nebyly vztaženy ke konkrétním pokrmům.

Restaurace nahrazují drahé složky těmi levnějšími

Státní zemědělská a potravinářská inspekce také pravidelně ověřuje, zda při nabídce restaurací nejsou spotřebiteli sděleny nepravdivé nebo zavádějící informace ohledně složení pokrmu. Kontrolují ovšem i použité suroviny, případně zda nebyla na úkor spotřebitele nahrazena dražší složka pokrmu složkou levnější. Nejčastější pochybení inspektoři zjistili při nabídce pokrmů se sýrem. Například parmazán provozovatelé nahradili podle inspekce v 18 případech jinou levnější složkou.

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Sýry byly hlavním problémem

Celkem v 19 případech kontrola zjistila neoprávněné uvedení značky sýra Hermelín. Složka byla v pokrmu nahrazena jinými značkami sýra, například typu camembert, píše inspekce na svém webu. Ve 4 případech kontrola potvrdila neoprávněné použití výrazu šunka. Restaurace v těchto případech v pokrmu použily jiný masný výrobek, který neodpovídal uvedenému označení. Podle inspekce tak klamala každá čtvrtá restaurace. „Já třeba rozdíl mezi italskými sýry nepoznám, takže sním, co mi přinesou,“ směje se paní Irena z Břeclavi. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články