Čeští restauratéři se neštítí lhát svým zákazníkům. Lidem může jít v hospodách o zdraví a vůbec se o tom nedozví

Už skoro sedm let platí povinnost provozovatelů restaurací, jídelen a kantýn informovat zákazníky o alergenech, které se mohou v nabízených pokrmech objevit.

i Zdroj fotografie: Another Believer / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Toto nařízení vzniklo proto, že v souvislosti s potravinami trpí alergií významná část evropské populace. Na svém webu o tom informovala Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje. Z látek, které tyto potíže působí je u 14 z nich legislativně stanovena povinnost značit jejich možnou přítomnost i v nebalených potravinách a pokrmech, informuje dále hygiena na svých stránkách.

Chyby se objevují při každé kontrole

Alergeny mohou být uváděny různým způsobem. Buď přímo v jídelním lístku, vyvěšením na viditelném místě v provozovně nebo prostřednictvím ústní informace, kterou zákazníkovi podá obsluha před uskutečněním objednávky. Psal o tom web Vitalia. Mezi nejčastější nedostatky patří to, že informace o alergenních složkách byla sice viditelně umístěna, ale alergenní složky nebyly vztaženy ke konkrétním pokrmům, nebo opomenutí povinnosti informovat o alergenních složkách i u nápojů, píše dále Vitalia.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Alergeny musí provozovatelé restaurací uvádět už téměř 7 let

Kontroly na alergeny provádí také inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Jmenované alergeny v jídelním lístku porovnávali s používanou recepturou a používaným surovinami. Psal o tom web Zdravé zprávy. Přítomnost neuvedených alergenních látek v pokrmu totiž může, jak připomínají inspektoři, u některých návštěvníků vyvolat vážné zdravotní problémy. Závadu našli u 22 pokrmů, informuje web Zdravé zprávy.

Hrozí riziko alergické reakce

Spotřebitel se přitom díky těmto informacím může vyhnout potravinám nebo jejich složkám, které u něj mohou vyvolat nežádoucí reakci, pokračuje web hygienické stanice. Jak však vyplývá z výsledků kontrol podložených laboratorním vyšetřením odebraných pokrmů, na informace poskytované personálem restaurací se stejně jako v předchozích letech nedá moc spoléhat. V 8 z 15 odebraných vzorků pokrmů během září 2022 v provozovnách v Moravskoslezském kraji nebyly alergeny značeny správně, uvádí dále hygiena.

iZdroj fotografie: Pudelek / Creative Commons / CC BY
Alergeny musí být uvedeny u každého pokrmu

Tuto nepříjemnou zkušenost bohužel mám. Trpím alergií na arašídy. V restauracích se z toho důvodu moc nestravuji. Jednou se stalo, že v jídelním lístku alergeny uvedeny nebyly. Ptala jsem se tedy obsluhy, zda kuřecí krémové rizoto neobsahuje nějakou arašídovou složku. Bylo mi řečeno, že ne. Poté, co jsme se najedli a odešli, začalo se mi hůř dýchat a objevila se mi vyrážka. Naštěstí u sebe nosím potřebné léky. Když jsem se do restaurace druhý den vrátila, ukázalo se, že v jídle alergen opravdu byl,“ řekla Událostem247 Jarmila Brunclíková z Hodonína.

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články