O tom, že podvodníci mají stále propracovanější triky, informujeme na Událostech247 pravidelně.
Podvodníci cílí na své oběti náhodně a procento jejich úspěchu je stále poměrně vysoké. Lidem rozesílají různé emaily a SMS zprávy s oznámením o uložení zásilky, nebo o nutnosti zaplatit clo za balíček ze zahraničí, jak jsme psali nedávno. I když policie před podobným druhem podvodů opakovaně varuje, stále řeší desítky nových případů.
Falešné SMS zprávy z pojišťovny
Mezi velmi snadné terče podvodníků patří senioři, kteří jsou velmi důvěřiví. Události247 informovaly o 67leté ženě ze Šumperka, kterou neznámá podvodnice připravila o téměř padesát tisíc korun. Stačilo, aby se vydávala za její neteř. Po důvěřivé ženě chtěla, aby jí přeposílala SMS zprávy s kódy a tvrdila jí, že se jedná o soutěž, ve které může vyhrát jídlo v restauraci. Podvodníci měli kliku, že žena neteř opravdu měla a proto jim uvěřila.
Psali jsme i o tom, že podvodníci Čechům také rozesílali SMS zprávy, které vypadaly jako by je posílala Všeobecná zdravotní pojišťovna. Ve zprávách nic netušící oběti vyzývali k zadávání osobních údajů na falešném webu, který velmi připomínal oficiální stránky VZP. Některým lidem přišla i SMS zpráva, která vyžadovala přihlášení do falšované aplikace imitující Moje VZP. „Taková zpráva mi přišla v listopadu. Naštěstí s mobilem moc neumím, tak se nic nestalo,“ popsala Událostem247 paní Amálie z Kolína.
Nikdy nesdělujte citlivé údaje
Před podvodníky varuje veřejnost také Úřad práce. Konkrétně se jedná o falešné telefonní hovory a SMS zprávy. Automaticky generované hovory lákají potenciální oběti na údajné schválení příspěvku na bydlení ve výši 18 tisíc korun. „Hlas vydávající se za ministerstvo práce a sociálních věcí požaduje sdělení osobních údajů. Podvodníci také rozesílají SMS zprávy, které vyzývají k vyplnění přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví na podvodných webových stránkách,“ popisuje úřad.
Podvod se ale ovšem netýká jen příspěvků na bydlení, ale lákat může i na další sociální dávky, jak píše web Peníze. Automatický telefonický robot obvolává náhodně vybraná čísla po celé republice. Volá však i lidem, kteří o dávky nežádali. „Já mám zkušenost s falešným bankéřem, na začátku byl opravdu přesvědčivý. Pak na mě ale začal tlačit a došlo mi, že jde o podvod,“ popsala Událostem247 paní Pavlína z Tvarožné. Lidé by neměli po telefonu sdělovat žádné své osobní ani jinak citlivé údaje, zejména údaje do internetového bankovnictví.