Řidiči musí dodržovat celou řadu předpisů. Pokutu však mohou dostat i za to, co by je sotva napadlo.
Od letošního roku se například zvyšují sankce za telefonování za volantem. Na tento přestupek, který v posledních letech nabývá na četnosti, upozorňovaly Události247 už v minulosti. Nově za to šoférům hrozí sankce až 3500 korun na místě. Pokud by se věc dostala do správního řízení, hrozí řidiči pokuta až 10 tisíc korun a k tomu 4 trestné body.
Za volant raději v uzavřené obuvi
Víte od nás, že častým prohřeškem je také používání ostřikovačů, ovšem ne k tomu, aby si řidiči očistili přední sklo. Někdy je to také nástroj k tomu, jak se pomstít ostatním účastníkům provozu za nevhodné chování. Kromě populárního vybržďování nebo problikávání dálkovými světly, často mačkají i páčku ostřikovačů a tím auto za sebou na několik vteřin oslepí. Pokud je však ostřikování použito proti motorkářům nebo cyklistům, může jít o velké nebezpečí.
Možná by vás ovšem nenapadlo, že velmi důležité může být i to, co máte za volantem na nohou. České zákony nestanovují, v jaké obuvi by se mělo řídit a záleží tedy jen na řidiči vozidla, v čem on sám za volant usedne. Podle studie z Velké Británie představuje nošení takzvaných žabek při řízení určitá nebezpečí. Mohou se například zaháknout za pedál a řidič pak třeba nemůže zabrzdit. Nevhodná obuv má za následek zhruba 1,4 milionu nehod ročně.
Při způsobení nehody škodu zaplatíte sami
Podle průzkumu simulátorové studie bylo zjištěno, že žabky mohou býtdokoncenebezpečnější při řízení než obuv s vysokými podpatky. Podle expertů jsou kromě žabek za volantem nebezpečné tyto druhy obuvi: sandále s otevřeným podpatkem, boty s otevřenou špičkou, vysoké podpatky a boty na klínu. Dále boty s vysokou podrážkou, boty s kluzkou podrážkou nebo jinak nepřilnavé a boty s dlouhými tkaničkami. Byly i případy, kdy řidič v zimě popojížděl na parkovišti v lyžákách.
Pokud by došlo k dopravní nehodě a prokázalo se, že řidič ji způsobil právě kvůli nevhodné obuvi, pojišťovna by po něm mohla vymáhat peníze za způsobenou škodu. Mluvčí Generali Česká pojišťovna Jan Marek pro web TN uvedl, že z povinného ručení viníka by poškozenému škodu uhradili ve skutečné výši a po viníkovi pak požadovali část pojistného plnění zpět. Od některých dopravních expertů zaznívají hlasy o povinné pevné obuvi při řízení. Ministr dopravy Martin Kupka však prý nic takového neplánuje.