Kdo má naftové auto, ten se ho musí zbavit a koupit si nové. EU už o všem rozhodla, blíží se definitivní konec všech těchto vozů

To, že se Evropská unie snaží o zlepšování životního prostředí, není nic nového. Teď by na to však mohli doplatit někteří řidiči.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Víte od nás, že v červenci vše přestalo být jako dřív a začaly platit nové regulace, které se týkají vozidel starších 8 let. Podle přísných předpisů bude každý, kdo používá auto, které není v souladu s normami ultra nízkých emisí (tzv. ULEZ), muset platit denní poplatek ve výši přibližně 330 Kč​. To v přepočtu znamená zhruba 10 tisíc korun měsíčně, které bude muset řidič poslat do státní kasy. Tyto regulace se týkají zatím jenom Londýna.

Miliony aut by musely pryč ze silnic

Na horší časy se blýská také majitelům aut v Německu, které je na ně všeobecně velmi přísné. Kvůli emisním plánům Evropské unie totiž hrozí, že od ledna tam nebude možné provozovat miliony dieselových osobních aut, i když teď splňují normy Euro 5 a Euro 6. Jak upozornil web iDnes, jen v Německu by se to týkalo 8,2 milionu vozidel. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing kvůli tomu už napsal dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové.

Evropská unie rozhodla: Každý budeme muset otevírat dveře od auta tímto způsobem. Kdo to neudělá, bude mít pořádný problém

iZdroj fotografie: Santeri Viinamäki/ Creative Commons / CC-BY-SA
Nad naftovými auty se stahují mračna

Wissing řekl, že žádá konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé podle něj potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat. Prodeje elektromobilů se neustále zvyšují. V Evropě lokálně těchto aut přibývá. Není to ovšem zdaleka takový růst, jaký politici, ekologové i samotné automobilky očekávali. Staré dieselové vozy se kvůli stáří proto pomalu z trhu stahují, píše dále web. Mohlo by však dojít k tomu, že miliony těchto aut už na silnici smět nebudou.

Výměna filtru by stála desetitisíce

Milionům evropských dieselových vozidel tak hrozí soudně vynucené vyřazení z provozu. Místo stacionárních středisek se totiž mají zplodiny měřit za skutečných jízdních podmínek. Tato novinka by se ovšem dotkla i modelů, které jsou už schválené k provozu za dřívějších podmínek. To právě zpochybňuje povolení pro výše zmíněná osobní auta emisních tříd Euro 5 a 6. Pokud se na technické kontrola prokáže, že filtr není v pořádku, není to nijak levná záležitost.

Stát rozhodl: Každý Čech, který vlastní auto bude od 23. prosince 2023 platit. Zjistěte, kolik vás to bude stát

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
EU dlouhodobě bobuje proti neekologickým palivům

V závislosti na požadovaných opatřeních se totiž mohou náklady na opravu vyšplhat až na 3 000 eur, což je v přepočtu asi 75 000 korun, jak píše web AutoŽivě. To už je výdaj, který si někteří řidiči opravdu nemohou jen tak dovolit. Jak víte, Evropská unie je opravdu nekompromisní a prodej nových aut se spalovacími motory chce po roce 2035 prakticky zakázat. Jak vše odpadne, ukáží následující měsíce.

Co si o tom všem myslíte vy? Podělte se s námi o váš názor v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články