Majitelé vozů starších 10 let zapláčou. Evropská komise na ně opět šlape, na STK budou muset jezdit mnohem častěji

Technická kontrola vozidla je momentálně nastavená na každé dva roky, brzy by se to ale mohlo změnit. Má v tom prsty Evropská komise, která má jasný plán.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Technické kontroly vozidel by v budoucnu mohly projít zásadními změnami. Evropská unie totiž připravuje novou legislativu, která se zaměřuje především na starší automobily. A pokud návrhy projdou, změny se mohou dotknout milionů řidičů napříč celým kontinentem, včetně České republiky. Už nedávno redakce Událostí247 zmiňovala, že někteří majitelé vozů budou muset na STK jezdit mnohem častěji. Koho se to bude týkat a jak často budou muset řidiči na povinné kontroly jezdit?

Úprava povinnosti STK

Jak redakce Událostí247 zjistila, Evropská komise momentálně plánuje nastolit některým řidičům mnohem přísnější pravidla. Už od roku 2026 by pak majitelé vozidel starších 10 let museli podstupovat technickou kontrolu každoročně. Tato změna se v první fázi diskutuje v Německu, kde by se týkala přibližně 23 milionů vozidel. Právě zde totiž průměrné stáří vozového parku odpovídá zmíněné hranici deseti let. V Česku je ale situace jiná – podle dostupných dat je průměrné stáří aut starších více než 16 let, což by znamenalo zásah do každodenní reality velké části tuzemských motoristů.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Špatná zpráva pro řidiče: STK se změní k nepoznání. Stát bude požadovat u určitých typů aut pořádné kontroly

iZdroj fotografie: Roman Zázvorka / Creative Commons / CC BY-SA
Někteří řidiči budou muset jezdit na STK jednou ročně

Hlavním argumentem pro zpřísnění kontrol je bezpečnost. Statistiky ukazují, že vozidla s vyšším stářím častěji trpí opotřebením brzd, závadami na osvětlení či korozí důležitých konstrukčních částí. Výsledek je pak jednoznačný – starší vozidla kvůli svým závadám mají větší šanci způsobit dopravní nehodu. Právě častější kontroly by pak měly přispět k včasnému odhalení těchto problémů a tím předejít potenciálním nehodám.

Jak uvádí magazín AutoŽivě, výhodné by to pak bylo i pro samotné autoservisy, které by díky novým nařízením zaznamenaly nárůst zákazníků v souvislosti s opravami před STK. Samotné změny by se nemusely ale týkat pouze četnosti kontrol, ale také jejich samotného průběhu. Podle nejnovějších informací by totiž technické kontroly mohly být mnohem přísnější. A to není všechno – chystá se digitalizace celého systému.

Digitální systém a jeho výhody

Digitalizace celého systému by mohla pomoci před případnými podvody, například těmi s tachometry a falešnými kilometry. V takovém případě by pak měli jedinci nakupující ojetiny jednoznačný přehled o tom, jaké auto skutečně kupují. Další navrhovanou novinkou Evropské komise je i pravidelná kontrola elektronických systémů – zejména u novějších vozů.

Asistenční prvky, senzory, brzdové systémy či aktualizace softwaru by měly být v budoucnu součástí standardní prohlídky. Celkové zpřísnění technických kontrol má však i druhou stranu mince. Někteří kritici se totiž domnívají, že jde o jasný cíl odstranit starší auta z provozu a podpořit přechod k elektromobilitě. Koneckonců, podobné manýry už můžeme vidět i v jiných zemích po celém světě.

iZdroj fotografie: Policie ČR
Majitelé starších vozů to v budoucnu budou mít opravdu těžké

Například indické město Dillí má v plánu zakázat tankovat pohonné hmoty do vozů starších 15 let. V praxi by to vypadalo tak, že budou kamery na čerpacích stanicích, vyvinutý software k rozpoznávání SPZ a přístup do registrů, podle kterých poznají, jak staré auto skutečně je. V případě, že by bylo starší 15 let, pak by se čerpací pistole pro takový automobil zablokovala a majitel vozidla by si tak nemohl natankovat.

Novější elektrická auta mají už v dnešní době spoustu výhod, zatímco na ta starší se spalovacími motory se žene jedno nařízení za druhým. Ve výsledku to nakonec dopadne tak, že starší vozy se spalovacím motorem budou utlačovány a řidičům tak nezbyde nic jiného než si pořídit elektrovůz. To samozřejmě v tom nejčernějším scénáři, ale bohužel, vše tomu zatím nasvědčuje.

Co na nový návrh Evropské komise říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články