Máte doma schované staré dopisy? Známky z první republiky vám mohou vydělat miliony Kč
Nemáte náhodou na půdě nějaké staré známky? Pro mnohé to jsou jen kousky papíru, pro sběratele jde o historické předměty s nedozírnou hodnotou.
Filatelie už dávno není jen koníčkem několika nadšenců s lupou v ruce. V posledních letech se z ní stal plnohodnotný sběratelský obor, který přitahuje stále větší pozornost movitějších investorů. Dokazuje to nejen počet sběratelů, ale i částky, za které se v aukcích prodávají nejvzácnější české a československé známky. Často se totiž jejich cena pohybuje v řádech statisíců až milionů korun.
Zájem o známky roste
To, že se sběratelství věnuje stále více lidí, nám potvrdil i Stanislav Výtisk, ředitel aukční síně Burda Auction. Sám přitom prozradil, že se v aukcích objevuje stále více movitějších sběratelů. „Filatelie jako sběratelský obor prošla v uplynulých letech výraznou transformací a ‚profesionalizací‘, tedy kvantita sběratelů byla nahrazena jejich kvalitou. V poslední době zaznamenáváme výrazný příliv movitějších sběratelů a investorů.“ Právě aukce se dnes staly hlavním místem, kde se s nejvzácnějšími kusy obchoduje.
Největší pozornost letos poutala světle modrá varianta skautské desetihaléřové známky s přetiskem připomínajícím návrat Tomáše Garrigua Masaryka do vlasti 21. prosince 1918. Jde o pamětní emisi, která byla použita pouze symbolicky v den příjezdu prezidenta do nově vzniklého Československa. Známka je výjimečná hned v několika ohledech – historickým kontextem, mimořádně nízkým počtem dochovaných kusů i barevným provedením. V dubnu se tato známka dražila s vyvolávací cenou 800 tisíc korun, nakonec se ale prodala za více než 2 miliony.
Tou nejznámější známkou u nás je však rumělkový Merkur, malá světle červená známka s vyobrazením římského boha Merkura z roku 1851. Pochází z rakousko-uherské pošty, byla vyrobena hned v několika barevných variacích a právě rumělková je ze všech nejvzácnější. Je to dané také tím, že jich na celém světě existuje pouhých 5 exemplářů. I z toho důvodu se v roce 2024 prodala s aukční přirážkou za více než 9,5 milionu korun.
Pro mnohé jde o ideální investici
Zájem o filatelii výrazně vzrostl během pandemie, kdy lidé hledali alternativní a stabilnější způsoby uložení peněz. Sbírání známek není už jen koníčkem, ale také ideálním způsobem, jak investovat své peníze. Cena známek, zvlášť těch špičkových kusů, roste v čase o desítky i stovky procent a řada investorů je vnímá jako „bezpečný přístav“.
Podle Petra Flašky se většina investorů postupně mění v nadšené sběratele. Filatelie totiž často začne jako investice, ale skončí jako osobní zájem o historii a příběhy, které se do malých papírových artefaktů vešly. Jde to ruku v ruce – kdo chce investovat do známek, musí se naučit jim rozumět. Z člověka, který chce na známkách pouze vydělat, se nakonec stane sběratel, který o nich ví první poslední – jinak by to ani nešlo.





