Většina lidí si dnes při nákupu potravin v obchodech papírové účtenky nebere. Mají je totiž uloženy v aplikacích obchodních řetězců.
Je však možné, že papírové účtenky v obchodech skončí. Vláda totiž plánuje jejich výrazné omezení. Ještě donedávna přitom stát na účtenkách velmi lpěl. Pomocí elektronické evidence tržeb prodejcům ukládal povinnost všechny tržby řádně evidovat a vydat každému zákazníkovi účtenku. To však již neplatí. Jak psaly Události247, EET bylo s příchodem nové vlády zrušeno.
Ušetří se tuny papíru a životní prostředí
Ministerstvo průmyslu a obchodu se totiž chystá uzákonit povinné elektronické účtenky, které by měly nahradit stávající papírové verze, jak psal web iDnes. Ptáte se, jak to bude fungovat v praxi? Všechny účtenky by se lidem nově měly ukládat do jedné aplikace, kde by je mohli pohodlně najít. Tištěné verze by pak byly u pokladny k dispozici jen na vyžádání. Hlavním cílem této novinky má být šetření peněz i životního prostředí.
Tištění účtenek s sebou totiž nese pro obchody nemalé náklady, a navíc to celé zbytečně zatěžuje životní prostředí. Kromě ekonomických a environmentálních benefitů by pak přechod na elektronické účtenky měl mít i pozitivní přínos přímo pro nakupující. Těm by totiž měl ušetřit čas strávený u pokladen čekáním na vytištění účtenky. Nemuseli by navíc doma schovávat štosy papírových dokladů.
Papírová účtenka bude na vyžádání
Chystaná novinka se však nelíbí většinou starším zákazníkům, kteří bez kontroly účtenky z prodejny většinou neodcházejí. Výjimkou však nejsou ani zástupci mladší generace, kteří si dávají pozor na každou položku. Matoucí mohou být samoobslužné pokladny, na kterých jemožné zvolit možnost nechci účtenku. Když jsou lidé zapojeni do věrnostního programu daného řetězce, často obdrží jen její elektronickou verzi, která je plnohodnotnou náhradou tištěného dokladu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu chce konec papírových účtenek nastolit nejpozději do konce první poloviny příštího roku. Senioři se však nemusí obávat. Papírová forma daňového dokladu by se totiž vystavovala na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace nebo e-mailu, což by proces nakupování zrychlilo, zjednodušilo a zefektivnilo. Zároveň by se zamezilo situaci, kdy se účtenka vytiskne a rovnou skončí v koši, protože ji zákazník nechce.