Poplatek pro majitele elektromobilů: Ročně musí státu odevzdat 14 400 korun, bez výjimky

Evropská unie chce od roku 2035 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Nahradit je mají elektromobily.

i Zdroj fotografie: JAn Dudík/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Česká vláda chtěla občany v nákupu těchto vozů podpořit a do konce letošního mohli podávat své žádosti o příspěvky. Víte od nás, že na nákup osobního elektromobilu mohli zájemci získat 200 000 korun, na nákup nákladního nebo vodíkového vozu pak až 300 000. U osobního auta však nesměla být pořizovací cena vyšší než 1,5 milionu korun.

Roční poplatek přes 14 000 korun

Elektroauta mají také výjimku z placení poplatku za dálniční známku. Ne vždy se však vlastnictví auta vyplatí. Pocítili to například lidé na Islandu. Ten totiž jako první stát na světě zavádí silniční daň pro elektromobily. Jako důvod tohoto opatření země uvedla pokles daně z pohonných hmot. Jak upozornil web AutoŽivě, tamní majitelé elektromobilů teď musí aktivně sledovat vzdálenost svých vozidel a pravidelně ji registrovat.

Konec elektromobilů v Česku se blíží: EU bude zuřit

iZdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
Podobný poplatek v Česku neexistuje

Poplatek, který činí 6 islandských korun za kilometr pro elektrická a vodíková vozidla a 2 islandské koruny za kilometr pro plug-in hybridy, se vybírá měsíčně, jak píše web Island.is. Předpokládá se, že majitelé elektromobilů zaplatí ročně přibližně 85 000 islandských korun. V přepočtu na naši měnu to při aktuálním kurzu dělá asi 14 400 korun. To už pro většinu lidí jistě není zrovna zanedbatelná částka.

Co na to říkají řidiči?

Islandská vláda počítá i s tím, že do roku 2025 bude stejný poplatek zaveden také pro spalovací motory. Už by se skoro chtělo říci, že by řidiči měli zvážit, zda své cesty autem neomezí a neusednou raději do hromadné dopravy. Podle propočtů vlády bude roční náklad na provoz průměrného benzinového vozu asi o 30 000 korun v přepočtu z islandských korun vyšší než u elektromobilu, píše AutoŽivě.

Stát lidem rozdává 300 000 Kč na nákup nového auta. Máte na peníze v roce 2024 nárok i vy?

iZdroj fotografie: Draceane / Creative Commons / CC-BY-SA
Elektroauta získávají v posledních letech na oblibě

Zahrnuje to i poplatky jako daň u CO2 a daň z přidané hodnoty. Zeptali jsme se i na názor majitele elektrovozu. „Záleží na tom, jakou dává stát uživatelům elektroaut podporu. Pokud se na Islandu dá auto nabít levněji než u nás, pak myslím, že by tato daň lidem vadit nemusela. To samé platí i u aut se spalovacími motory,“ říká pan Jindřich z Pardubic, který vlastní novou Teslu. Má prý to štěstí, že si ji může nabíjet u svého zaměstnavatele za 8 korun za kilowatt.

Uvítali byste něco podobného i v Česku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Martin Dvořák
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články