Evropská unie chce od roku 2035 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Nahradit je mají elektromobily.
Česká vláda chtěla občany v nákupu těchto vozů podpořit a do konce letošního mohli podávat své žádosti o příspěvky. Víte od nás, že na nákup osobního elektromobilu mohli zájemci získat 200 000 korun, na nákup nákladního nebo vodíkového vozu pak až 300 000. U osobního auta však nesměla být pořizovací cena vyšší než 1,5 milionu korun.
Roční poplatek přes 14 000 korun
Elektroauta mají také výjimku z placení poplatku za dálniční známku. Ne vždy se však vlastnictví auta vyplatí. Pocítili to například lidé na Islandu. Ten totiž jako první stát na světě zavádí silniční daň pro elektromobily. Jako důvod tohoto opatření země uvedla pokles daně z pohonných hmot. Jak upozornil web AutoŽivě, tamní majitelé elektromobilů teď musí aktivně sledovat vzdálenost svých vozidel a pravidelně ji registrovat.
Poplatek, který činí 6 islandských korun za kilometr pro elektrická a vodíková vozidla a 2 islandské koruny za kilometr pro plug-in hybridy, se vybírá měsíčně, jak píše web Island.is. Předpokládá se, že majitelé elektromobilů zaplatí ročně přibližně 85 000 islandských korun. V přepočtu na naši měnu to při aktuálním kurzu dělá asi 14 400 korun. To už pro většinu lidí jistě není zrovna zanedbatelná částka.
Co na to říkají řidiči?
Islandská vláda počítá i s tím, že do roku 2025 bude stejný poplatek zaveden také pro spalovací motory. Už by se skoro chtělo říci, že by řidiči měli zvážit, zda své cesty autem neomezí a neusednou raději do hromadné dopravy. Podle propočtů vlády bude roční náklad na provoz průměrného benzinového vozu asi o 30 000 korun v přepočtu z islandských korun vyšší než u elektromobilu, píše AutoŽivě.
Zahrnuje to i poplatky jako daň u CO2 a daň z přidané hodnoty. Zeptali jsme se i na názor majitele elektrovozu. „Záleží na tom, jakou dává stát uživatelům elektroaut podporu. Pokud se na Islandu dá auto nabít levněji než u nás, pak myslím, že by tato daň lidem vadit nemusela. To samé platí i u aut se spalovacími motory,“ říká pan Jindřich z Pardubic, který vlastní novou Teslu. Má prý to štěstí, že si ji může nabíjet u svého zaměstnavatele za 8 korun za kilowatt.