Pokud vás letos čeká STK, pak si dejte pozor. Ministerstvo dopravy bude zpřísňovat některá pravidla, tak ať vás to nepřekvapí.
Technická prohlídka silničního vozidla může být pro většinu řidičů letos noční můrou. Není to tak dávno, co vás redakce Událostí247 upozorňovala na vozidla, která mají při STK vůbec nejhorší výsledky. Patří mezi ně například vozy Renault, Fiat nebo Dacia. Ono to ale není ani tak o značce – obecně starší vozidla mají v posledních letech obrovské problémy projít přes kontroly a častokrát se tak na silnice už nevrátí. Letos to přitom bude ještě horší, zavádějí se totiž nová a přísnější pravidla.
STK a nová pravidla
Český vozový park neustále stárne a zvlášť od pandemie pak dvojnásobně rychleji. Jak redakce Událostí247 zjistila, průměrné osobní auto má u nás více než 16 let. A to není všechno. Jak uvádí web AutoŽivě, každý rok se pak průměrný věk vozového parku u nás zvyšuje o 3,5 měsíce. Samotný věk vozidla by ve skutečnosti nemusel být ani takový problém. Když je auto držák a zvládne najet půl milionu kilometrů bez výrazných oprav, budiž. Ano, starší vozidla bývají nebezpečnější, ale hlavní problém, na který se dívá především Evropská unie, jsou zas a opět emise.
Česká republika přitom patří mezi nejznečištěnější země v Evropě, co se týče emisí z automobilové dopravy. Reakcí na tento stav jsou častější kontroly, přísnější požadavky na technický stav vozidel a větší důraz na měření emisí. Co to ale znamená pro řidiče?
Už od července letošního roku začne fungovat nový dozorový orgán – Inspekce silniční dopravy. Jak uvádí Ministerstvo dopravy, jeho úkolem bude kontrolovat vozidla v silničním provozu. Jak? Asi podobně jako policie. Tento orgán vás totiž může přímo na silnici zastavit, zkontrolovat stav vašeho vozidla, udělit vám v případě nevyhovujícího stavu pokutu a pozor, dokonce i odebrat vám řidičský průkaz.
Co za tím stojí
Cílem Inspekce silniční dopravy je dostat z provozu vozy, které nesplňují základní technické nebo ekologické standardy. Aby došla inspekce k závěru, že váš vůz nemá na silnici co dělat, provede důkladnou kontrolu. Ano, platnost STK je sice dva roky, ale to neznamená, že po celé dva roky bude váš vůz v pořádku. Technici při kontrole pak budou posuzovat identifikační údaje (např. VIN), účinnost brzd, stav podvozku a světel, funkčnost kol, či výfuku a emisního systému.
No, dá se tomu vlastně nějak vyhnout? Odpověď zní ano – pravidelným servisováním. Běžná prohlídka vyjde na 500 až 1200 Kč a mechanik včas odhalí možné nedostatky. V případě, že se rozhodnete svůj vůz zkontrolovat sami, pak dbejte hlavně na brzdový systém či fungování světel. Dejte pozor také na nejrůznější úniky kapalin, zkontrolujte výfuk a dejte pozor na korozi. Důležitá je i kompletní povinná výbava a platné doklady.
Čeká vás letos STK?


