Čeští řidiči se v brzké době musí připravit na velké zdražování. Je čas si připravit peněženky, zdražení pocítí všichni.
Evropská unie přichází s dalším rozhodnutím, které pořádně potrápí naše peněženky. Už od roku 2027 se plánuje zavedení nového systému emisních povolenek, který se dotkne nejen pohonných hmot, ale také vytápění. Tento krok má za cíl snížit uhlíkové emise, avšak zároveň přinese značné zvýšení životních nákladů pro domácnosti napříč Evropou. Povolenky, označované jako ETS 2, budou zatěžovat emise spojené s osobní dopravou a vytápěním budov. Informoval o tom web AutoŽivě.
Co nás čeká
Benzín a nafta podraží, stejně jako náklady na vytápění. Evropský parlament tento plán již schválil a otázkou není, zda změny přijdou, ale spíše kdy a jak moc nás ovlivní. Ceny pohonných hmot mají postupně růst. Odhady naznačují, že pokud se cena jedné povolenky vyšplhá například na 200 eur, mohl by litr nafty zdražit o více než 50 centů a benzín o 47 centů. Při dnešních kurzech to znamená nárůst cen o přibližně 10 korun na litr. Náklady na jednu plnou nádrž tak mohou stoupnout až o pět set korun.
Tento scénář se neomezí jen na čerpací stanice. Dražší paliva znamenají vyšší náklady na dopravu zboží, což se nevyhnutelně projeví ve všech oblastech ekonomiky. Od jízdného v hromadné dopravě až po ceny základních potravin – všechno, co se přepravuje, se prodraží. Pro zmírnění dopadů na nízkopříjmové skupiny obyvatel však plánuje EU vytvořit Sociální klimatický fond s rozpočtem 87 miliard eur. Tento fond by měl pomáhat rodinám, které budou čelit vyšším nákladům na energie a dopravu. Česká republika by z něj mohla získat více než 50 miliard korun.
Green Deal a emise
Reformy trhu s emisními povolenkami jsou součástí širšího plánu známého jako Green Deal. Ten si klade za cíl snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030. Ačkoliv jde o ambiciózní cíl, jeho dosažení bude stát evropské občany nemalé peníze. Náklady spojené s touto zelenou transformací poneseme všichni – ať už přímo vyššími cenami paliv, nebo nepřímo zdražením zboží a služeb. Zda bude tento systém efektivní v boji proti klimatickým změnám, ukáže až čas. Jedno je ale jisté: naše peněženky to pocítí.
I když fosilní paliva pravděpodobně zdraží, nabízí se alternativy, jako jsou například syntetická paliva. Ta jsou ekologicky šetrnější a vhodná pro většinu současných spalovacích motorů. Jejich výroba je teoreticky neomezená a z hlediska uhlíkové stopy mohou být neutrální.