Až letos pojedete na technickou kontrolu, raději se pořádně připravte. Bývají stále přísnější, zvlášť letos si dejte na všechny závady pozor.
Technických kontrol se někteří majitelé automobilů, zvlášť těch starších, bojí jako čert kříže. No není divu, stačí jen jedna malinká závada a následně musí řidič co nejdříve zapracovat na její opravě. No a když opravit nepůjde, se svým automobilem dojezdil. Jak zjistila redakce Událostí247, ke strachu teď budou mít řidiči ještě větší důvod. Evropská unie totiž chce, aby řidiči v budoucnu jezdili na technickou kontrolu každý rok. Je proto důležité se na ni co nejlépe připravit.
Technická kontrola a jak se připravit
Technická kontrola se musí absolvovat každé dva roky, výjimku pak mají řidiči, kteří si pořídili nový vůz. Ti se na první STK dostavit až po čtyřech letech, po ní pak ale i pro ně platí pravidlo dvou let. Samotná technická kontrola trvá jen několik desítek minut a v případě, že je během ní objevena nějaká závada, majitel vozu dostane 30 dní na to, aby ji opravil. V případě, že tak neučiní, vozidlo nebude způsobilé k jízdě. No a v momentě, kdy závada ani opravit nejde, pak vám ani těch 30 dní nedají.
Nejlepším způsobem, jak se vyhnout jakýmkoliv problémům, je starat se o svůj vůz a každou malou závadu se pokusit opravit ještě dříve, než se na technickou kontrolu vůbec vydáte. Na které části automobilu byste se měli zaměřit nejvíce a jaké závady jsou nejčastější? Pojďme se na ně společně podívat.
Jak zjistila redakce Událostí247, mezi opakovaně odhalené problémy patří výrazné opotřebení čepů náprav, čepů příčných ramen a ložisek návěsného čepu. Diagnostici často zaznamenávají nadměrnou vůli v řízení, zejména v kloubech táhel řízení. Častým problémem je také poškození tlumičů, které ztrácejí těsnost či vykazují mechanická poškození, což snižuje stabilitu vozidla.
Velkým problémem jsou u starších vozů také brzdy. Mnohá vozidla mají nedostatečnou účinnost brzd nebo nerovnoměrné rozložení brzdné síly mezi jednotlivými koly. V praxi se to projevuje tím, že vozidlo při brzdění táhne na stranu. Diagnostici rovněž hlásí časté problémy s parkovací brzdou či pomocným brzdovým systémem.
Na co si dát pozor
Když pomineme větší problémy a závady, mezi ty menší, ale zato nejčastější, patří problémy se světly. Často je zjištěno poškození světelných zdrojů u obrysových světel, potkávacích i dálkových světlometů. Typickou chybou je i nefunkční brzdové světlo STOP nebo špatné seřízení potkávacích světel, které nevymezují správně světelnou hranici.
Rovněž se často vyskytují závady v systému airbagů (signalizované kontrolkou SRS), v systému ABS a v palubní diagnostice OBD, kde se objevují chybové kódy související s emisemi. Mezi další opakované nedostatky patří příliš opotřebený dezén pneumatik, poškozené pružiny zavěšení či praskliny u skla. Kontroloři rovněž často narážejí na špatný stav brzdových hadic, nadměrné úniky kapalin nebo korozi podvozku ohrožující jeho pevnost.
Každá z výše zmíněných závad se podílí minimálně jedním procentem na celkovém počtu zjištěných nedostatků při kontrolách. To znamená, že riziko jejich výskytu není zanedbatelné. Řidiči by proto neměli podceňovat ani zdánlivě drobné technické nedostatky, které mohou rozhodnout o tom, zda jejich vozidlo projde technickou kontrolou bez problémů. Kdo si totiž pozor nedá, dostane pak na kontrole ultimátum k odstranění závad, a pokud je neodstraní, dojezdil.
Byli jste letos na technické kontrole?

