STK 2025: Dejte si pozor, toto jsou nejčastější důvody, proč auta neprochází přes technickou kontrolu

Až letos pojedete na technickou kontrolu, raději se pořádně připravte. Bývají stále přísnější, zvlášť letos si dejte na všechny závady pozor.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Technických kontrol se někteří majitelé automobilů, zvlášť těch starších, bojí jako čert kříže. No není divu, stačí jen jedna malinká závada a následně musí řidič co nejdříve zapracovat na její opravě. No a když opravit nepůjde, se svým automobilem dojezdil. Jak zjistila redakce Událostí247, ke strachu teď budou mít řidiči ještě větší důvod. Evropská unie totiž chce, aby řidiči v budoucnu jezdili na technickou kontrolu každý rok. Je proto důležité se na ni co nejlépe připravit.

Technická kontrola a jak se připravit

Technická kontrola se musí absolvovat každé dva roky, výjimku pak mají řidiči, kteří si pořídili nový vůz. Ti se na první STK dostavit až po čtyřech letech, po ní pak ale i pro ně platí pravidlo dvou let. Samotná technická kontrola trvá jen několik desítek minut a v případě, že je během ní objevena nějaká závada, majitel vozu dostane 30 dní na to, aby ji opravil. V případě, že tak neučiní, vozidlo nebude způsobilé k jízdě. No a v momentě, kdy závada ani opravit nejde, pak vám ani těch 30 dní nedají.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Nejlepším způsobem, jak se vyhnout jakýmkoliv problémům, je starat se o svůj vůz a každou malou závadu se pokusit opravit ještě dříve, než se na technickou kontrolu vůbec vydáte. Na které části automobilu byste se měli zaměřit nejvíce a jaké závady jsou nejčastější? Pojďme se na ně společně podívat.

Pozor na STK v roce 2025. Budou zavedena nová pravidla, vybraná auta přísnou kontrolou neprojdou

iZdroj fotografie: Roman Zázvorka / Creative Commons / CC BY-SA
Řidiči se musí připravit na přísné technické kontroly

Jak zjistila redakce Událostí247, mezi opakovaně odhalené problémy patří výrazné opotřebení čepů náprav, čepů příčných ramen a ložisek návěsného čepu. Diagnostici často zaznamenávají nadměrnou vůli v řízení, zejména v kloubech táhel řízení. Častým problémem je také poškození tlumičů, které ztrácejí těsnost či vykazují mechanická poškození, což snižuje stabilitu vozidla.

Velkým problémem jsou u starších vozů také brzdy. Mnohá vozidla mají nedostatečnou účinnost brzd nebo nerovnoměrné rozložení brzdné síly mezi jednotlivými koly. V praxi se to projevuje tím, že vozidlo při brzdění táhne na stranu. Diagnostici rovněž hlásí časté problémy s parkovací brzdou či pomocným brzdovým systémem.

Na co si dát pozor

Když pomineme větší problémy a závady, mezi ty menší, ale zato nejčastější, patří problémy se světly. Často je zjištěno poškození světelných zdrojů u obrysových světel, potkávacích i dálkových světlometů. Typickou chybou je i nefunkční brzdové světlo STOP nebo špatné seřízení potkávacích světel, které nevymezují správně světelnou hranici.

Rovněž se často vyskytují závady v systému airbagů (signalizované kontrolkou SRS), v systému ABS a v palubní diagnostice OBD, kde se objevují chybové kódy související s emisemi. Mezi další opakované nedostatky patří příliš opotřebený dezén pneumatik, poškozené pružiny zavěšení či praskliny u skla. Kontroloři rovněž často narážejí na špatný stav brzdových hadic, nadměrné úniky kapalin nebo korozi podvozku ohrožující jeho pevnost.

Někteří řidiči budou muset na STK každý rok. Kdo přísnou kontrolou neprojde, ten nesmí s autem na silnici

iZdroj fotografie: TuRbO_J/ Creative Commons / CC-BY-SA
Zmíněným závadám by měli řidiči věnovat velkou pozornost

Každá z výše zmíněných závad se podílí minimálně jedním procentem na celkovém počtu zjištěných nedostatků při kontrolách. To znamená, že riziko jejich výskytu není zanedbatelné. Řidiči by proto neměli podceňovat ani zdánlivě drobné technické nedostatky, které mohou rozhodnout o tom, zda jejich vozidlo projde technickou kontrolou bez problémů. Kdo si totiž pozor nedá, dostane pak na kontrole ultimátum k odstranění závad, a pokud je neodstraní, dojezdil.

Byli jste letos na technické kontrole?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články