Volali vám z tohoto čísla? Tohle nikdy nedělejte, jinak jste bez peněz
Jeden jediný hovor může člověku kompletně změnit život. Pokud vám bude volat někdo, kdo se představí jako bankéř, raději okamžitě zpozorněte.
Obsah článku
S podvody se v posledních týdnech roztrhl pytel a jen za poslední měsíc vás redakce Událostí247 informovala hned o několika. V nedávné době byl nejrozšířenější především podvod, ke kterému docházelo na aplikaci WhatsApp. Podvodníci zde kradli lidem účty, následně se za ně vydávali a poté psali jejich blízkým. V mnoha případech se jim pak podařilo ze svých obětí vymámit desetitisíce až statisíce korun. Teď jdou na to podvodníci trochu jinak – tentokrát se totiž vydávají za zaměstnance banky.
Šíří se nový podvod
V Česku se znovu rozšířil podvod, během kterého se podvodníci vydávají za zaměstnance banky. Většinou je to stejná pohádka jako vždy – podvodník vás informuje o tom, že je váš účet v ohrožení a je důležité podniknout několik kroků, které mají zamezit ztrátám finančních prostředků. Podvodník většinou na svou oběť naléhá, pošle jí odkaz ke stažení „nové“ a „bezpečné“ bankovní aplikace. Ta však dokáže přes technologii NFC přenést údaje z platební karty – a pokud ji člověk přiloží k telefonu, útočník může okamžitě získat data potřebná k výběru z bankomatu či k platbě.
Aplikace, kterou si oběť stáhne, pochopitelně není žádnou oficiální aplikací České národní banky, ale malwarem, který se označuje jako NGate. „Útočníci stále častěji kombinují technicky vyspělé metody se sociálním inženýrstvím. U malwaru NGate vidíme spojení kódu schopného pracovat s NFC a příběhu, kterým oběť přimějí k akci. Pokud vám někdo volá a žádá instalaci aplikace nebo zadání PINu, je to vždy varovný signál,“ prozradil Lukáš Štefanko, expert společnosti ESET.
Jak se bránit
Podvod s falešným bankéřem není žádnou novinkou, podvodníci však neustále přicházejí s novými způsoby, jak ho „vylepšit“ a jak ze svých obětí díky němu vylákat peníze. Například v roce 2024 přišel muž ze Zlínska kvůli falešnému bankéři o 600 tisíc korun. Ten mu totiž volal s tím, že si chce ověřit, zda si skutečně požádal o půjčku. Když muž očekávaně prozradil, že si o žádnou půjčku nepožádal, bankéř mu sdělil, že se ho někdo snaží okrást a že by měl své finanční prostředky přesunout na jiný účet, ideálně účet banky. Tak muž také učinil, účet však patřil podvodníkovi.
Pokud vám volá někdo, kdo se představí jako pracovník banky, je v dnešní době třeba zpozornět. I když je to v dané situaci těžké, nejlépe pomáhá se zastavit a snažit se věnovat plnou pozornost tomu, co nám protistrana říká. Banka po vás nebude požadovat údaje k vaší bankovní kartě, protože všechny tyto informace již má.
Pokud na vás volající naléhá, požádejte ho, aby vám všechny informace poslal například ještě po e-mailu, že se o tom musíte poradit a následně to budete řešit. Pokud na vás i přesto naléhá dál, měl by to být vždy varovný signál, že tu něco nehraje. V případě podezření můžete hovor klidně ukončit a ověřit si pravdivost požadavku na oficiální zákaznické lince té instituce, pod kterou se dotyčný volající představil. Ta vám následně potvrdí, zda u nich někdo takový pracuje, nebo zda se jedná o obyčejného podvodníka.





