Zima je tady a vyvstává otázka, jaký způsob vytápění se nám nejvíce vyplatí. Velmi oblíbené je také topení v krbu.
O tom, že od září letošního roku je zakázáno používat k topení kotle 1. a 2. emisní třídy, psaly Události247 již dříve. Důvodem jsou přísnější emisní normy, které již tyto staré modely kotlů nesplňují. Nově si musí lidé vyměnit staré kotle za novější typ vytápění. Tedy ten, který je ve 3. a vyšší emisní třídě. Jinak jim hrozí pokuta 50 000 korun.
Topení dřevem může být zdraví velmi škodlivé
Kotle 1. a 2. třídy jsou totiž neekologické, protože do vzduchu vypouští velké množství škodlivých látek. Oproti tomu kotle s vyššími emisními třídami splňují přísnější standardy a jsou v tomto ohledu šetrnější. Díky tomu do ovzduší nevypouští tolik škodlivin, což je samozřejmě prospěšné jak pro přírodu, tak pro lidi a jejich zdraví. Podle odhadů si kotel nevyměnilo až 150 000 českých domácností.
Velmi oblíbeným způsobem vytápění jsou domácí krby. Nejen že navozují útulnou atmosféru, ale pokud si dřevo chystáte během celého roku, takové vytápění vás pak nevyjde tak draho. Na internetu se však nedávno objevily informace, že pálení dřeva v kamnech a krbech může způsobovat v městských oblastech rakovinu, a to o dokonce dost více než auta. Před pár lety to uvedla studie z Athén, na kterou již upozornil web SeznamZprávy.
Jaké pokuty hrozí?
I když u nás to zatím nehrozí, v některých zemích už z těchto důvodů vytápění dřevem zakázali. Mezi prvními byla Velká Británie, kde byl zaveden zákon zakazující instalaci nových kotlů a krbových kamen spalujících dřevo. Jedinou výjimkou jsou záložní zdroje. Jak psal web BBC, lidé, kteří zákaz nedodržují, už dostali pokuty. V hrabství West Yorkshire například padla sankce ve výši 175 liber, tedy přibližně 5000 korun.
Hříšníka udali sousedé, kterým vadilo, že z jeho komína vychází dusivý kouř. To, že jsou pokuty na místě, dokazuje výzkum publikovaný v roce 2020. Podle něj je totiž spalování dřeva v domácnostech největším zdrojem znečištění ovzduší malými částicemi ve Velké Británii. Produkuje dokonce třikrát více těchto částic než automobilová doprava. Podle vědců na tom nejsou lépe ani nové typy kamen, které splňují ekodesignové požadavky. I ony vypouštějí do vzduchu 750x více drobných znečišťujících částic než moderní nákladní auta.