Mnoho objektů, včetně kritické infrastruktury, nemůže zahájit svůj provoz včas, nebo je nelze kvalitně střežit kvůli nedostupnosti bezpečnostních technologií.
Průměrné zpoždění je 3 měsíce, zároveň rostou ceny hardwaru i instalačních materiálů až o 20 %. Povídali jsme si o tom s Janem Peroutkou, technickým ředitelem SECURITAS ČR.
Pane řediteli, dotýká se nějak pandemie koronaviru, a s ní související výpadky v dodávkách zboží a komponentů i bezpečnosti?
Jádrem našich služeb je zabezpečení objektů, které bylo dříve převážně založeno na lidské práci. Dnes jsou ale strážní spíše operátoři technologií, které chrání majetek i lidi mnohem spolehlivěji, jde například o inteligentní kamery, automatické e-vrátnice a e-recepce, elektronické senzory a další. Při instalaci těchto systémů jsme závislí na dodavatelských řetězcích, které jsou právě ovlivněné současnou krizí. Dodávky bezpečnostních technologií jsou aktuálně zpožděné v průměru o cca 3 měsíce.
Je to až takový problém, že například i Vaše firma nemůže dodržet termíny? Může to pro dané společnosti znamenat bezpečnostní riziko?
Přesně to se nyní děje, musíme s klienty při instalaci počítat se zpožděním. Většinou to chápou, protože je to otázka celého trhu, nejen jednoho dodavatele. Ačkoli existují náhradní řešení, bezpečnostní riziko, nebo alespoň riziko finančních ztrát, to být může.
Představte si například výrobní podnik, který trpí krádežemi zaměstnanců, dokáže si přesně spočítat, kolik stojí měsíc, kdy nejsou dostatečně střežené východy. Pokud nedorazí včas například bezpečnostní turnikety, je třeba zaplatit službu strážného, nebo se prostě smířit se ztrátami.
Jaké je řešení? Existuje možnost jak bezpečnost zařídit jinak?
Samozřejmě, že stále můžeme nasadit fyzickou ostrahu s pomocí strážných na místě. V některých případech je ale takový způsob zabezpečení neefektivní a drahý, nehledě na to, že na trhu není zrovna přetlak zájemců o tuto práci, takže zajistit strážné je čím dál větší problém. Druhá možnost, jak situaci vyřešit, je neobjednávat takové technologie, například kamery, které bychom chtěli, ale ty, které jsou zrovna k dispozici.
Je tedy možné, že místo ochrany nejrůznějšími systémy, se budou klienti vracet zpátky k lidské práci?
Věřím, že toto je dočasný jev. Trend nahrazování lidí technologiemi se určitě v konečném důsledku nezastaví. Nnasadit například místo pochůzkáře inteligentní kamery spojené s 24/7 službou moderního dispečinku je totiž jak efektivnější, tak úspornější. Cena lidské práce totiž také roste.
Souvisí se zdržením i zdražováním? Nakupujete například vy komponenty dráž, než před pandemií?
Souvisí, odhaduji nárůst cen během tohoto roku v průměru o 20 %. Nutí nás to hledat úspornější řešení, což v konečném důsledku může být dobře. Například počet kamer může být nižší, pokud použijete kamery s více senzory, které obsáhnou větší prostor. Místo stovek metrů kabeláže můžete nasadit bezdrátové řešení. To vše ale závisí na konkrétním objektu.
Týkají se tyto problémy pouze soukromých subjektů, nebo i státních institucí?
Samozřejmě soukromých i státních. Všimneme si toho určitě i na zpoždění termínů některých státních zakázek. Jak jsem říkal, není to otázka jednoho dodavatele či instalační firmy, krize postihla celý trh.
Začne se podle vás situace vracet do normálu? Jak dlouho by to trvalo?
V letošním roce neočekávám dramatické zlepšení. Naopak, podle zpráv od výrobců může ještě dojít ke zhoršení situace.